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Originalarbeiten / Original Communications

Appendectomies - Too Frequently and Unnecessarily Performed?

Results of a Prospective Trial of the Swiss Society for General Surgery (SGAC)

Published Online:https://doi.org/10.1024/1023-9332.6.3.101

Provozierende Vorwürfe sowohl aus der Laienpresse als auch aus wissenschaftlichen Publikationen - es würde zu häufig und damit unnötigerweise operiert - waren der Anlass zur Initiierung einer prospektiven Multicenterstudie. Im Zeitraum vom September 1997 bis Dezember 1998 konnten 4603 Appendektomien, welche bei Verdacht auf eine akute Appendizitis durchgeführt worden waren, ausgewertet werden. Der Anteil der histologisch blanden Appendizes lag mit 7% (7.2% bei Allgemeinversicherten und 5.9% bei Privatpatienten) deutlich unter den Vorgaben der Literatur, wo in grossen Serien ein Anteil von 15% als Standard angegeben wird. Die Rate der perforierten Appendizes lag mit 17.2% (15.9% bei Allgemeinversicherten und 23.6% bei Privatpatienten) im Rahmen vergleichbarer Untersuchungen. Die Auswertung des Eintrittszeitpunktes zeigt, dass die Verteilung zwischen Privatpatienten und Allgemeinversicherten gleich ist. Dies widerlegt die Unterstellung, dass Privatpatienten elektiv zur unnötigen Appendektomie hospitalisiert würden. Die Analyse der Zeitdauer vom Eintritt bis zur Operation zeigte, dass diese Wartezeit unabhängig ist vom Versicherungsstatus. Die Aufschlüsselung nach Art des OP-Verfahrens ergab jedoch eine unterschiedliche Behandlung der Patienten abhängig von der Versicherungsklasse. Der Anteil der laparoskopischen Appendektomien lag mit 30.4% bei den Privatpatienten über dem Wert von 22.6% bei allgemeinversicherten Patienten. Die oft angeführte kürzere Hospitalisationszeit nach laparoskopischer Appendektomie konnten wir nicht nachweisen (5.5 versus 5.5 Tage).

Scientific publications and provoking criticism from the lay press have recently pointed out, that appendices may be surgically removed too frequent and without indisputable necessity. In an attempt to verify these questionable statements, the Swiss Society for General Surgery (SGAC) initiated a prospective controlled multi center trial. From September 1997 to December 1998, hundred and twenty-five institutions documented 4603 appendectomies performed due to a suspected appendicitis. Histological investigation of all specimens revealed a 7% rate of normal appendices, 7.2% for patients with national health service (NHS) and 5.9% for patients with private insurances respectively. Compared to the results of the literature, where a frequency of normal appendices around 15% is judged as standard, these results are excellent. In 17.2% of the patients (15.9% NHS and 23.6% privately insured patients) an "appendicitis perforata" was observed. This percentage remains in the range reported by other authors. The analysis of time of admission (i.e. day or night) and the delay from admission to surgery shows a distribution independent to the insurance of the patients. Therefore, the planned appendectomy for patients with private insurances does not exist. A different choice of the surgical technique could be observed depending on the insurance status. In 30.4% of the private insured patients a laparoscopic appendectomy was performed as compared to 22.6% of patients with NHS. Surprisingly, an identical median hospitalization time can be observed for both groups (laparoscopic 5.5 days, open surgery 5.5 days).