Kognitive Flexibilität bei jugendlichen Patienten mit unipolaren Affektiven Störungen unter Berücksichtigung geschlechtsbezogener Unterschiede
Abstract
Fragestellung: Verschiedene Studien verweisen auf Einschränkungen in der kognitiven Flexibilität bei Patienten mit Affektiven Störungen (AS). Derzeit herrscht jedoch ein Forschungsmangel hinsichtlich neuropsychologischer Untersuchungen bei jugendlichen Patienten mit AS sowie der Erforschung geschlechtsbezogener Unterschiede. Ziel der vorliegenden Studie ist daher die Erfassung kognitiver Funktionen, insbesondere kognitiver Flexibilität, bei jugendlichen Patienten mit unipolaren Affektiven Störungen (UAS) im Vergleich zu einer gesunden Kontrollgruppe (KG). Methodik: In die Stichprobe wurden 17 männliche (MAlter = 15.4 ± 1.3) und 22 weibliche (MAlter = 15.6 ± 1.4) Patienten mit UAS sowie 20 männliche (MAlter = 16.0 ± 1.0) und 30 weibliche (MAlter = 15.7 ± 0.9) gesunde Kontrollprobanden einbezogen. Neben dem Einsatz einer neuropsychologische Testbatterie erfolgte die Erfassung depressiver Symptome, psychischer Belastung sowie Intelligenz. Ergebnisse: Die Ergebnisse zeigen keine signifikanten Gruppenunterschiede bezüglich kognitiver Flexibilität oder visueller Verarbeitungsgeschwindigkeit und lediglich tendenzielle Unterschiede hinsichtlich der motorischen Verarbeitungsgeschwindigkeit mit einer besseren Leistung bei der KG. Zudem ergeben sich keine geschlechtsbezogenen Unterschiede in der kognitiven Flexibilität, jedoch bessere Leistungen in der Verarbeitungsgeschwindigkeit bei weiblichen Probanden. Schlussfolgerung: Insgesamt betrachtet offenbaren sich keine Hinweise für gravierende Einschränkungen in der kognitiven Flexibilität und Verarbeitungsgeschwindigkeit oder diesbezügliche spezifische geschlechtsbezogene Unterschiede bei jugendlichen Patienten mit UAS. Mädchen scheinen, unabhängig von einer psychischen Beeinträchtigung, Vorteile in Bezug auf die Verarbeitungsgeschwindigkeit aufzuweisen.
Objective: Several studies have revealed impairments in cognitive functions among patients with affective disorders (AD). However, to date there are few neuropsychological studies on cognitive flexibility among adolescent patients with AD, especially on gender differences in AD. Here, we investigate cognitive functions, especially cognitive flexibility, in adolescent patients with unipolar AD (UAD) compared to a healthy control group (CG). Method: The study population consists of 17 male patients (Mage = 15.4 ± 1.3) and 22 female patients with UAD (Mage = 15.6 ± 1.4) as well as 20 male (Mage = 16.0 ± 1.0) and 30 female (Mage = 15.7 ± 0.9) healthy adolescents. A neuropsychological test battery was conducted, and depressive symptoms, psychological stress, and intelligence were also assessed. Results: The analyses revealed no significant group differences regarding cognitive flexibility or visual processing speed, albeit slight better performance in motor processing speed for the CG. Furthermore, no gender differences were observed regarding cognitive flexibility, though female subjects general displayed better performance in processing speed. Conclusions: Overall, there are no indications for serious deficits and specific gender differences in cognitive flexibility or processing speed in adolescent patients with UAD. Independent of psychological distress, female subjects seem to have some advantages in processing speed.
Literatur
2005). Geschlechtsunterschiede im Auftreten von psychischen und Verhaltensstörungen im Jugendalter. Kindheit und Entwicklung, 14, 169–180.
(1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (4th ed.). Washington, DC: Author.
. (2009). Neuropsychologie affektiv-emotionaler Störungen: Depression und Angststörungen. In , Lehrbuch der Klinischen Neuropsychologie: Grundlagen, Methoden, Diagnostik, Therapie (2. Aufl., S. 751–766). Heidelberg: Spektrum Akademischer Verlag.
(2006). Persistence of neuropsychologic deficits in the remitted state of late-life depression. American Journal of Geriatric Psychiatry, 14, 419–427.
(2006). Forschungsmethoden und Evaluation für Human- und Sozialwissenschaftler (4. Aufl.). Berlin: Springer.
(1994). Gender differences in responses to depressed mood in a college sample. Sex Roles, 30, 331–346.
(2004). Executive function and theory of mind: Stability and prediction from ages 2 to 3. Developmental Psychology, 40, 1105–1122.
(2005). Impulsivity in depressed children and adolescents: A comparison between behavioral and neuropsychological data. Psychiatry Research, 136, 123–133.
(2010). Altered neural function in pediatric bipolar disorder during reversal learning. Bipolar Disorders, 12, 707–719.
(2007). Cognitive flexibility in phenotypes of pediatric bipolar disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 46, 341–355.
(2012). Übereinstimmung von klinischer Diagnose, strukturierten Interviews und Selbstbeurteilungsfragebögen bei Depression im Kindes- und Jugendalter. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 40, 405–414.
(2004). Computergestütztes Kartensortierverfahren. Manual. Frankfurt am Main: Harcourt Test Services.
(2002). Depressionen bei Kindern und Jugendlichen. München: Reinhardt.
(2009). Executive functioning in children and adolescents with Major Depressive Disorder. Child Neuropsychology, 15, 85–98.
(2002). Executive functioning in unipolar depression: A review. L’Encéphale, 98, 97–102.
(2002). SCL-90-R. Symptom-Checkliste. Göttingen: Hogrefe.
(2008). Diagnostic and sex effects on limbic volumes in early-onset bipolar disorder and schizophrenia. Schizophrenia Bulletin, 34, 37–46.
(2005). Deficits on a probabilistic response-reversal task in patients with pediatric bipolar disorder. American Journal of Psychiatry, 162, 1975–1977.
(2008). Depression. In , Lehrbuch der Klinischen Kinderpsychologie (6., vollständig überarbeitete Aufl., S. 427–443). Göttingen: Hogrefe.
(2012). Kognitive Verhaltenstherapie bei Depressionen im Kindes- und Jugendalter. Vorgehen, Wirksamkeit und Weiterentwicklungen. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 40, 373–384.
(2006). BDI–II. Beck Depressions-Inventar Revision. Frankfurt: Pearson Assessment.
(2000). Review of neuroimaging studies of child and adolescent psychiatric disorders from the past 10 years. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 39, 815–828.
(2010). Neuropsychologie. Kognitive Geschlechtsunterschiede. In , Handbuch Psychologie und Geschlechterforschung (S. 69–85). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
(2012). Prevalence and comorbidities of adolescent depression in Germany. An analysis of health insurance data. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 40, 399–404.
(2008). When does the gender difference in rumination begin? Gender and age differences in the use of rumination by adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 37, 180–192.
(2002). Effect of major depression on cognitive performance among treatment-seeking adolescents. Nordic Journal of Psychiatry, 56, 187–193.
(2007). Reliabilität und Validität des revidierten Beck-Depressionsinventars (BDI–II). Befunde aus deutschsprachigen Stichproben. Der Nervenarzt, 78, 651–656.
(2005). Selected executive skills in adolescents with recent first episode major depression. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46, 995–1005.
(2006). Affektive Störungen. In , Geschlechtsspezifische Psychiatrie und Psychotherapie (S. 84–93). Stuttgart: Kohlhammer.
(2008). Neuropsychological functioning in depressed adolescent girls. Journal of Affective Disorders, 111, 113–118.
(2004). Gesundheit und Lebensstil 16- bis 20-jähriger in der Schweiz. SMASH 2002. Swiss multicenter adolescent survey on health 2002. Lausanne: Institut universitaire de médecine sociale et préventive.
(1987). Sex differences in unipolar depression: Evidence and theory. Psychological Bulletin, 101, 259–282.
(1982). Zahlenverbindungstest. Göttingen: Hogrefe.
(2004). Sex differences in early childhood, adolescence and adulthood on cognitive tasks that rely on orbital prefrontal cortex. Brain Cognition, 55, 134–147.
(2007). Depressive Störungen im Kindes- und Jugendalter. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 3, 385–397.
(2006). Neuropsychologie bipolarer Störungen. Psychiatrische Praxis, 33(Suppl. 1), 60–70.
(1999). Pattern of disturbance of different ventral frontal functions in organic depression. Annals of the New York Academy of Science, 877, 775–780.
(2010). Exekutive Funktionen: Zugrundeliegende kognitive Prozesse und deren Korrelate bei Kindern im späten Vorschulalter. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 42, 99–110.
(2011). Cognitive flexibility and Agouti-related protein in adolescent patients with anorexia nervosa. Psychoneuroendocrinology, 36, 1396–1406.
(2013 ). Specificity of cognitive inflexibility in adolescent patients with anorexia nervosa. Manuskript in Vorbereitung.2007). Exekutive Funktionen. In , Funktionelle MRT in Psychiatrie und Neurologie (S. 265–277). Berlin: Springer.
(2008). Relationship between white matter volume and cognitive performance during adolescence: Effects of age, sex and risk for drug use. Addiction, 103, 1509–1520.
(1997). Psychomotor symptoms of depression. The American Journal of Psychiatry, 154, 4–17.
(2000). Neuropsychologic impairments in bipolar and unipolar mood disorders on the CANTAB neurocognitive battery. Biological Psychiatry, 48, 674–684.
(1999). Hamburg-Wechsler-Intelligenztest für Kinder III. Bern: Huber.
(2009). A comparison of neurocognitive impairment in younger and older adults with major depression. Psychological Medicine, 39, 725–733.
(2006). Wechsler-Intelligenztest für Erwachsene (WIE-III). Frankfurt: Pearson Assessment.
(2005). Geschlechtsunterschiede kognitiver Leistungen – populärwissenschaftliche Stereotypien oder evidenzbasierte Studienergebnisse? Fortschritte der Neurologie Psychiatrie, 73, 587–595.
(2008). Grundintelligenztest Skala 2 – Revision. Göttingen: Hogrefe.
(2007). Inhibition versus switching deficits in different forms of rumination. Psychological Science, 18, 546–553.
(1999). Rehab rounds: Cognitive modifiability as a measure of readiness for rehabilitation. Psychiatric Services, 50,
(1411–1413, 1419 .1997). DIA-X-Interview. Instruktionsmaterial zur Durchführung von DIA-X–Interviews. Frankfurt: Swets Test Services.
(