Abstract
Zusammenfassung. Spontanmeldungen an das Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte (BfArM) wurden bezüglich Leberschädigungen unter einer Therapie mit Methylphenidat (MPH) gesichtet. Unter Anwendung der Bewertungskriterien des Uppsala Monitoring Centre (UMC) der Weltgesundheitsorganisation (WHO) erfolgte eine Einschätzung der Verdachtsfälle hinsichtlich eines möglichen kausalen Zusammenhangs. Ermittelt wurden in der Nebenwirkungsdatenbank des BfArM Verdachtsfälle aus Deutschland über den Zeitraum vom 01.01.2006 bis einschließlich 23.05.2016. Mithilfe der Suchstrategie „Standardized MedDRA Queries“ (SMQ) wurde in der Datenbank nach dem Wirkstoff MPH und der potenziellen unerwünschten Arzneimittelwirkung (UAW) „Hepatic Disorder“ gesucht. Die Spontanmeldungen wurden auf Vollständigkeit geprüft und klinisch beurteilt. Insgesamt handelte es sich um 60 Verdachtsfälle von Leberschädigungen durch MPH. 15 Fälle waren aufgrund lückenhafter Dokumentation nicht beurteilbar. Bei 25 Verdachtsfällen wurde ein Zusammenhang zwischen der Einnahme von MPH und dem Auftreten von Leberschäden als „unwahrscheinlich“ eingestuft. Ein „möglicher“ kausaler Zusammenhang fand sich bei 11 Fällen, ein „wahrscheinlicher“ kausaler Zusammenhang bei 9 Fällen: Berichtet wurde von jeweils einem Patienten mit fulminanter Hepatitis und größenprogredientem benignen Lebertumor und 18 Fällen mit (reversibler) Leberenzymwerterhöhung. Gemäß unseren Auswertungen ist MPH in Bezug auf Leber- und Gallenerkrankungen gut verträglich.
Abstract. Ad hoc reports to the “Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte” (BfArM, the German Federal Institute for Drugs and Medical Devices) were analyzed concerning liver injuring stemming from therapy with methylphenidate (MPH). Clinical criteria were used to assess suspected cases of causal association. The BfArM database on adverse drug reactions (ADRs) recorded suspected cases from Germany over the period from 1 January 2006 to 23 May 2016. Using the Standardized MedDRA Queries (SMQ) search strategy, we searched the database for “MPH” and its potential ADRs “Hepatic Disorder.” The ad hoc reports were checked for completeness and assessed clinically according to the Uppsala Monitoring Centre criteria. 60 suspected cases of liver damages by MPH were recorded in the database. In 15 thereof, an assessment was not possible because of insufficient documentation; in 25 cases, a link between the intake of MPH and the occurrence of liver injury was considered “unlikely.” A “possible” causality was assessed in 11 cases, a “probable/likely” causality in 9 cases: 1 patient with fulminant hepatitis, 1 with increased size of benign liver tumor, and 18 cases of (reversible) hepatic enzyme elevation. According to our evaluation, MPH is well-tolerated with regard to liver and gall bladder diseases. For patients with hepatic impairment or other risk factors, regular monitoring of liver values is recommended.
Literatur
2007) Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolecent Psychiatry, 46 (7),
(. 2015). Akutes Leberversagen unter Methylphenidat-Therapie. Deutsches Ärzteblatt, 112(7),
(A 295–A296 .2009). Elevated liver enzymes under therapy with methylphenidate in a boy with T-cell leukemia. Journal of Pediatric Neurology, 7, 279–299.
(2012). Paracetamol – Antrag auf Unterstellung unter die Verschreibungspflicht. Zugriff am 28.08.2017. Verfügbar unter http://www.bfarm.de/SharedDocs/Downloads/DE/Arzneimittel/Pharmakovigilanz/Gremien/Verschreibungspflicht/69Sitzung/anlage4.pdf?__blob=publicationFile&v=2
(2017). Pharmakovigilanz. Arzneimittelsicherheit überwachen. Gefahren abwehren. Zugriff am 28.08.2017. Verfügbar unter http://www.bfarm.de/DE/Arzneimittel/Pharmakovigilanz/Risikoinformationen/_node
(2011). Canadian ADHD practice guidelines, 3. Aufl. CADDRA, Toronto.
(1993). Causality assessment of adverse reactions to drugs – I. A novel method based on the conclusions of international consensus meetings: application to drug-induced liver injuries. Journal of Clinical Epidemiology, 46, 1323–1330.
(1998). Steatohepatitis: a tale of two „hits“? Gastroenterology, 114, 842–845.
(2014). Drug-induced liver injury with autoimmune features. Seminars in Liver Disease, 34(2), 194–204.
(2017. MEDICE Arzneimittel Pütter GmbH & Co. KG. Isarlohn. Zulassungsnummer: 54569.00.01. Zugriff am 25.08.2017. Verfügbar unter http://www.fachinfo.de/pdf/009621
Stand: Januar2010). Drug-induced hepatic injury in children: a case/non-case study of suspected adverse drug reactions in VigiBase. British Journal of Clinical Pharmacology, 70, 721–728.
(2017). Editorial. What are the benefits of methylphenidate as a treatment for children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder? ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, 9(1), 1–3.
(2011). European guidelines on managing adverse effects of medication for ADHD. European Child & Adolescent Psychiatry, 20(1), 17–37.
(2006). Under-Reporting of Adverse Drug Reactions. A Systematic Review. Drug Safety, 29, 385–396.
(2009). Medikamenteninduzierte und toxische Leberschäden. In G. Herold und Mitarbeiter, Innere Medizin (S. 512–513). Köln: Herold, Gerd.
(2008)., Psychopharmaka. In U. Schwabe & D. Paffrath (Hrsg.), Arzneiverordnungs-Report 2008 (S. 773–817). Berlin: Springer.
(2008). Attention deficit hyperactivity disorder – diagnosis and management of ADHD in children, young people and adults. National clinical practice guideline number 72. The British Psychological Society and The Royal College of Psychiatrists, London.
(1994). Methylphenidate-induced hepatotoxicity in mice and its potentiation by beta-adrenergic agonist drugs. Life Sciences, 55(4), 269–281.
(2012). Wirksamkeit und Risiken von Paracetamol. In Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte (BfArM) & Paul-Ehrlich-Institut (PEI) (Hrsg.), Bulletin zur Arzneimittelsicherheit, 3 (S. 11–13). Zugriff am 10.06.2017. Verfügbar unter http://www.pei.de/SharedDocs/Downloads/vigilanz/bulletin-zur-arzneimittelsicherheit/2012/3-2012.pdf?__blob=publicationFile&v=4.
(2009). Nebenwirkung Leberschaden. Pharmazeutische Zeitung online, 35. Zugriff am 22.01.2017. Verfügbar unter http://www.pharmazeutische-zeitung.de/index.php?id=30764
(2008). Practical guidelines for diagnosis and early management of drug-induced liver injury. World Journal of Gastroenterology, 14, 6774–6785.
(2015). Liver Transplant in a Patient under Methylphenidate Therapy: A Case Report and Review of the Literature. Case Reports in Pediatrics. doi: 10.1155/2015/437298
(2016). Psychostimulanzien und andere Arzneistoffe, die zur Behandlung der Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS) angewendet werden. In M. Gerlach, C. Mehler-Wex, S. Walitza, M., A. Warnke & C. Wewetzer (Hrsg.), Neuro-/Psychopharmaka im Kindes- und Jugendalter. Grundlagen und Therapie (3. akt. Aufl., S. 289–332), Berlin: Springer.
(2017). The use of the WHO-UMC system for standardised case causality assessment. Zugriff am 22.08.2017. Verfügbar unter http://who-umc.org/media/2768.pdf
(2000). Drug-induced liver disease. Clinical Liver Disease, 4, 73–96.
(