Skip to main content
Der PRAXIS-Fall

Therapieresistente Polyarthritis

Published Online:https://doi.org/10.1024/1661-8157/a001720

Die Differenzialdiagnose einer unklaren Polyarthritis im Alter umfasst u. a. Autoimmunerkrankungen, Kristallablagerungserkrankungen oder infektassoziierte Polyarthritiden. Bei klinischem Verdacht auf eine Gicht sollte durch Harnsäurekristallnachweis in der Synovialflüssigkeit oder im Tophus idealerweise bestätigt werden. Wenn eine Arthrozentese nicht realisierbar ist, können nicht-invasive hochspezifische Untersuchungen, wie der hochauflösenden muskuloskelettale Ultraschall oder eine DECT-Untersuchung hilfreich sein.

In elderly patients with polyarthritis, the differential diagnosis must include autoimmune diseases, crystal deposition diseases or an infection associated conditions. A clinical suspicion of gout should be confirmed by uric acid crystals detection in the synovial fluid or in the tophus. However, it is sometimes for different reasons not possible to proceed with an arthrocentesis. In such cases, non-invasive tests, as high-resolution musculoskeletal ultrasound or DECT investigation could be useful to the clinician.