Abstract
Zusammenfassung. Die körperdysmorphe Störung (KDS) zählt zu den somatoformen Störungen und ist durch ein übermässiges Beschäftigen mit einem oder mehreren wahrgenommenen «Schönheitsmakeln» gekennzeichnet. Typischerweise liegt der Fokus auf dem Gesichtsbereich, beispielsweise der Hautbeschaffenheit oder der Form von Gesichtsteilen. Neben charakteristischen Verhaltensweisen, wie einem ständigen Kontrollieren des Defektes im Spiegel, erzeugt die Erkrankung einen hohen Leidensdruck bei den Betroffenen, welcher nicht selten mit einem sozialen Rückzug einhergeht. Im Patienten- klientel des Plastischen Chirurgen hat das Erkrankungsbild mit einer Prävalenz von bis zu 20 % eine hohe Bedeutung, zumal Operationen mit einer Zunahme der Beschwerden einhergehen können. Wir empfehlen daher, Patienten, welche einen plastisch-ästhetischen Eingriff wünschen, während der Anamnese im Hinblick auf die typischen Symptome und Verhaltensweisen zu beobachten und einzelne Fragen aus den bekannten Screening-Fragebögen in das Gespräch einfliessen zu lassen, um die die Erkrankung rechtzeitig zu erkennen.
Abstract. The body dysmorphic disorder (BDD) belongs to the somatoform disorders and is characterized by an excessive concern about a slight or not apparent defect in appearance. Typical areas of concern include the face, for example the skin texture or form and symmetry of a particular feature. Besides behavioral pecularities such as excessive checking of the defect in a mirror, the preoccupation causes clinically significant distress and impairment in social functioning. Given a prevalence of up to 20 % among patients seeking plastic surgery, it is perhaps the most relevant psychiatric condition for plastic surgeons. Moreover, aesthetic treatments might even lead to a worsening of symptoms. Thus, we recommend close observation of all patients seeking aesthetic operations cautiously with regard to typical symptoms and behavior. Particular questions from well-known screening questionnaires might further help to identify patients with BDD.
Résumé. La dysmorphophobie (body dysmorphic disorder, BDD) fait partie des troubles somatoformes et se caractérise par la crainte obsédante d'être laid ou malformé. Les préoccupations concernent généralement le visage. Par exemple, la plupart des patients se regardent souvent dans un miroir et peuvent par example se focaliser sur la texture de la peau ou la forme du visage. La préoccupation provoque une détresse importante ou des troubles du fonctionnement social. On estime que 20 % des patients qui se présentent chez un chirugien plastique souffrent de dysmorphophobie. Suivant un traitement esthétique, une aggravation des symptômes est même possible. En conséquence, nous recommandons d'observer minutieusement tous les patients en vu de symptômes typiques. Un questionnaire de dépistage validé, peut aider le praticien à discerner le diagnostic de BDD.
Bibliografie
PTT – Persönlichkeitsstörungen: Theorie und Therapie. Schattauer 2019: 23; 87–100.
, .:Das Körperbild von Jugendlichen in der Deutschschweiz. Ergebnisse einer Befragung. Gesundheitsförderung Schweiz Arbeitspapier 35, Bern; Gesundheitsförderung; 2015.
:myMarktforschung : Studie zum Aussehen und Schönheitsoperationen. Deutschland; 2016. https://www.splendid-research.com/de/statistiken/item/studie-zufriedenheit-aussehen-und-schoenheitsoperationen.html; letzter Zugriff: 14.10.2019.Aerzteblatt: Zahl der Schönheitsoperationen nimmt zu. XX; 2019. https://www.aerzteblatt.de/nachrichten/103179/Zahl-der-Schoenheitsoperationen-nimmt-zu; letzter Zugriff: 14.10.2019.
Körperdysmorphe Störung. Göttingen; Hogrefe: 2019
:Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen DSM-5. Göttingen; Hogrefe: 2018.
, .:The prevalence of body dysmorphic disorder: a population-based survey. Psychol Med 2006; 36: 877–885.
, .:Updates on the prevalence of body dysmorphic disorder: a population-based survey. Psychiatry Res 2010; 178: 171–175.
, .:Classification of body dysmorphic disorder – what is the advantage of the new DSM-5 criteria? J Psychosom Res 2015; 78: 223–227.
, .:Prevalence and correlates of body dysmorphic disorder in a community sample of adolescents. Aust N Z J Psychiatry 2017; 51: 595–603.
, .:Body Dysmorphic Disorder: gender differences and prevalence in a Pakistani medical student population. BMC Psychiatry 2008; 8: 20.
.:The prevalence of body dysmorphic disorder in the United States adult population. CNS Spectr 2008; 13: 316–322.
, .:Body dysmorphic disorder in different settings: A systematic review and estimated weighted prevalence. Body Image 2016; 18: 168–186.
, .:Cosmetic rhinoplasty in body dysmorphic disorder. Br J Plast Surg 2003; 56: 546–551.
:Körperdysmorphe Störungen. Der eingebildete Mangel. Deutsches Ärzteblatt 2007; 1: 29–31.
:[The body dysmorphic disorder in plastic surgery – a systematic review of screening methods]. Handchir Mikrochir Plast Chir 2017; 49: 415–422.
, .:Awareness and identification of body dysmorphic disorder by aesthetic surgeons: results of a survey of american society for aesthetic plastic surgery members. Aesthet Surg J 2002; 22: 531–535.
:Screening for body dysmorphic disorder in dermatological outpatients. Dermatology Psychosomatics 2003; 4: 66–71.
:Female college students and cosmetic surgery: an investigation of experiences, attitudes, and body image. Plast Reconstr Surg 2005; 115: 931–938.
, .:Body dysmorphic disorder in a facial plastic and reconstructive surgery clinic: measuring prevalence, assessing comorbidities, and validating a feasible screening instrument. JAMA Facial Plast Surg 2015; 17: 137–143.
, .:Diagnostic instruments for body dysmorphic disorder. New Research Program and Abstracts, American Psychiatric Association 148th annual meeting; Miami: 1995.
:A screening questionnaire for body dysmorphic disorder in a cosmetic dermatologic surgery practice. Dermatol Surg 2001; 27: 457–462.
, .:Body dysmorphic disorder. A guide for dermatologists and cosmetic surgeons. Am J Clin Dermatol 2000; 1: 235–243.
: