Evaluation des besoins bio-psycho-sociaux en médecine de famille: acceptabilité de l’INTERMED Self-Assessment
Abstract
Résumé. Face à l’augmentation du nombre de patients présentant des comorbidités somato-psychiques, un outil d’identification des patients complexes tel que L’INTERMED self-assessment (IMSA) s’avèrerait utile en médecine de famille. Afin d’évaluer l’acceptabilité des patients de remplir ce questionnaire dans la salle d’attente de leur médecin, une étude observationnelle a été menée durant neuf semaines dans un cabinet regroupant sept généralistes. L’IMSA, rapide à remplir, est bien accepté par les patients qui jugent les questions faciles à comprendre et pertinentes pour leur santé. L’environnement de la salle d’attente ne semble pas être un obstacle. La majorité des participants estime utile que leur médecin reçoive les informations du questionnaire. L’IMSA pourrait être implémenté au cabinet pour détecter certaines fragilités psycho-sociales précocement.
Zusammenfassung. Angesichts der zunehmenden Zahl von Patientinnen und Patienten mit somatisch-psychischen Komorbiditäten wäre ein Instrument zur Identifizierung komplexer Patientinnen und Patienten wie das INTERMED-Self-Assessment (IMSA) in der Hausarztmedizin nützlich. Um die Akzeptanz seitens der Patientinnen und Patienten einzuschätzen, einen solchen Fragebogen im Wartezimmer auszufüllen, wurde eine Beobachtungsstudie über einen Zeitraum von neun Wochen in einer Praxis mit sieben Allgemeinärzten durchgeführt. Der schnell ausfüllbare IMSA wird von den Patientinnen und Patienten gut angenommen, da sie die Fragen für leicht verständlich und für ihre Gesundheit relevant halten. Das Umfeld des Wartezimmers schien kein Hindernis darzustellen. Die Mehrheit der Teilnehmer befürwortet, dass ihr Ärztin/ihr Arzt die Informationen aus dem Fragebogen erhält. Der IMSA könnte in den Arztpraxen eingesetzt werden, um bestimmte psychosoziale Auffälligkeiten frühzeitig zu erkennen.
Abstract. In view of the increasing number of patients with somato-psychic comorbidities, a tool for identifying complex patients such as the INTERMED self-assessment (IMSA) would prove useful in family medicine. An observational study was conducted in a practice with seven general practitioners to evaluate the acceptability of patients to fill in this questionnaire in the waiting room. The IMSA was quickly completed and well accepted by patients, who found the questions easy to understand and relevant to their health. The waiting room environment didn’t seem to hinder the process. The majority of participants deemed useful that their doctor received the data from the questionnaire. The IMSA could be implemented in the practice to detect certain psycho-social fragilities at an early stage.
Bibliographie
Observatoire suisse de la santé OBSAN Bulletin – Comorbidité somato-psychique dans les hôpitaux suisses de soins aigus. Neuchâtel; Schweizerisches Gesundheitsobservatorium: 2018; 1 .Common mental disorders and disability across cultures: results from the WHO collaborative study on psychological problems in general health care. JAMA 1994; 272 :1471–1478.
.Significance and costs of complex biopsychosocial health care needs in elderly people: results of a population-based study. Psychosom Med . 2014; 76 :497–502.
,«INTERMED»: A method to assess health service needs. I. Development and reliability. Gen Hosp Psychiatry . 1999; 21 :39–48.
,«INTERMED»: A method to assess health service needs. II. Results on its validity and clinical use. Gen Hosp Psychiatry . 1999; 21 :49–56.
,Internal consistency of the INTERMED in patients with somatic diseases. J Psychosom Res . 2003; 54 : 497–499.
.Development and measurement properties of the self assessment version of the INTERMED for the elderly to assess case complexity. J Psychosom Res . 2013; 74 :518–522.
.Assessment of biopsychosocial complexity and health care needs: Measurement properties of the INTERMED selfassessment version. Psychosom Med . 2017; 79 :485–492.
,Can personalized care planning improve primary care? JAMA . 2017; 318 :25.
.Developing interprofessional care plans in chronic care: a scoping review. BMC Fam Pract . 2016; 17 :1–9.
,Protocol for an implementation and realist evaluation of a new organisational model for primary care practices in the canton of Vaud, Switzerland. BMJ =pen . 2020; 10 (12):e040154.
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