Abstract
Zusammenfassung. Der Whiteley-Index ist ein Instrument zur Erfassung von Hypochondrie. Für diesen Fragebogen wurde eine Normierungs- und Validierungsstudie anhand einer bevölkerungsrepräsentativen Stichprobe (n = 1996) durchgeführt. Hypochondrie zeigt eine etwa lineare Altersabhängigkeit (r = .24). Frauen haben in allen Altersstufen höhere Hypochondrie-Ausprägungen als Männer. Für verschiedene Alters- und Geschlechtsgruppen werden Normwerte bereit gestellt. Die in der Literatur beschriebene dreidimensionale Struktur des Whiteley-Index (Krankheitsängste, somatische Beschwerden und Krankheitsüberzeugung) konnte mit gewissen Einschränkungen bestätigt werden. Validierungsuntersuchungen mit anderen Instrumenten (Hospital Anxiety and Depression Scale, Multidimensional Fatigue Inventory, Gießener Beschwerdebogen, Screening für Somatoforme Störungen und Nottingham Health Profile) zeigten, dass eine auf sieben Items reduzierte Kurzskala der Gesamtskala mit 14 Items ebenbürtig ist. Für differenzierte Analysen wird jedoch die Originalskala empfohlen. Durch die angegebenen Normwerte ist es künftig besser möglich, Patientengruppen verschiedener Alters- und Geschlechtsverteilungen untereinander oder auch mit Stichproben der Normalbevölkerung zu vergleichen.
Abstract. The Whiteley-Index is an instrument to assess hypochondriasis. A study was conducted in order to test psychometric properties of the questionnaire and to obtain norms. The subject sample consisted of 1996 persons of the general German population. Hypochondriasis showed a nearly linear increase with increasing age (r = .24). The mean scores of women were higher than those of males in all age subclasses. For each age and sex group norms are calculated. The three-dimensional structure of the Whiteley Index (disease phobia, somatic complaints, and disease conviction) could be roughly confirmed. Validity assessments using related instruments (Hospital Anxiety and Depression Scale, Multidimensional Fatigue Inventory, Gießener Beschwerdebogen, Screening für Somatoforme Störungen, and Nottingham Health Profile) showed that a short scale with seven items is as good as the original scale with 14 items. However, for special analyses we recommend the use of the original 14-item version. The calculated norms will help to reliably compare several groups of patients even if the age and sex distributions are not identical.
Literatur
Barsky, A. J. Barnett, M. C. Cleary, P. D. (1994). Hypochondriasis and panic disorder. Boundary and overlap. Archives of General Psychiatry, 51, 918– 925Barsky, A. J. Fama, J. M. Bailey, E. D. Ahern, D. K. (1998). A prospective 4- to 5-year study of DSM-III-R hypochondriasis. Archives of General Psychiatry, 55, 737– 744Barsky, A. J. Wyshak, G. (1990). Hypochondriasis and somatosensory amplification. British Journal of Psychiatry, 157, 404– 409Barsky, A. J. Wyshak, G. Klerman, G. L. (1986). Hypochondriasis. An evaluation of the DSM-III criteria in medical outpatients. Archives of General Psychiatry, 43, 493– 500Barsky, A. J. Wyshak, G. Klerman, G. L. (1992). Psychiatric comorbidity in DSM-III-R hypochondriasis. Archives of General Psychiatry, 49, 101– 108Brähler, E. Scheer, J. W. (1995). Der Gießener Beschwerdebogen - Testhandbuch . Bern: Huber.Fink, P. Ewald, H. Jensen, J. Sorensen, L. Engberg, M. Holm, M. Munk-Jorgensen, P. (1999). Screening for somatization and hypochondriasis in primary care and neurological inpatients: A seven-item scale for hypochondriasis and somatization. Journal of Psychosomatic Research, 46, 261– 273Gerdes, T. T. Noyes, R. Jr. Kathol, R. G. Phillips, B. M. Fisher, M. M. Morcuende, M. A. Yagla, S. J. (1996). Physician recognition of hypochondriacal patients. General Hospital Psychiatry, 18, 106– 112Herrmann, C. Buss, U. Snaith, R. P. (1995). HADS-D Hospital Anxiety and Depression Scale - Deutsche Version. Ein Fragebogen zur Erfassung von Angst und Depressivität in der somatischen Medizin . Testdokumentation und Handanweisung. Bern: Huber.Hinz, A. Schwarz, R. (2001). Angst und Depression in der Allgemeinbevölkerung: Eine Normierungsstudie zur Hospital Anxiety and Depression Scale. Psychotherapie, Psychosomatik, Medizinische Psychologie, 51, 193– 200Hunt, S. S. McEwen, J. (1980). The development of a subjective health indicator. Sociology of Health and Illness, 2, 231– 246Jorgensen, C. K. Fink, P. Olesen, F. (2000). Psychological distress among patients with musculoskeletal illness in general practice. Psychosomatics, 41, 321– 329Jyvasjarvi, S. Joukamaa, M. Vaisanen, E. Larivaara, P. Kivela, S. L. Keinanen-Kiukaanniemi, S. (1999). Alexithymia, hypochondriacal beliefs, and psychological distress among frequent attenders in primary health care. Comprehensive Psychiatry, 40, 292– 298Kellner, R. (1987). Hypochondriasis and somatization. Journal of the American Medical Association, 258, 2718– 2722Kenyon, F. E. (1964). Hypochondriasis: A clinical study. British Journal of Psychiatry, 110, 478– 488Kirmayer, L. J. Robbins, J. M. (1991). Three forms of somatization in primary care: Prevalence, cooccurence, and sociodemographic characteristics. Journal of Nervous and Mental Disease, 179, 647– 655Kohlmann, T. Bullinger, M. Kirchberger-Blumstein, I. (1997). Die deutsche Version des Nottingham Health Profile (NHP): Übersetzungsmethodik und psychometrische Validierung. Sozial- und Präventivmedizin, 42, 175– 185Palsson, N. (1988). Functional somatic symptoms and hypochondriasis among general practice patients: A pilot study. Acta Psychiatrica Scandinavica, 78, 191– 197Peveler, R. Kilkenny, L. Kinmonth, A. L. (1997). Medically unexplained physical symptoms in primary care: A comparison of self-report screening questionnaires and clinical opinions. Journal of Psychosomatic Research, 42, 245– 252Pilowsky, I. (1967). Dimensions of hypochondriasis. British Journal of Psychiatry, 133, 89– 93Pilowsky, I. (1993). Dimensions of illness behavour as measured by the Illness Behaviour Questionnaire: A replication study. Journal of Psychosomatic Research, 37, 53– 62Rief, W. Hessel, A. Brähler, E. (2001). Somatization symptoms and hypochondriacal features in the general population. Psychosomatic Medicine, 63, 595– 602Rief, W. Hiller, W. Geissner, E. Fichter, M. M. (1994). Hypochondrie: Erfassung und erste klinische Ergebnisse. Zeitschrift für Klinische Psychologie, 23, 34– 42Rief, W. Hiller, W. Heuser, J. (1997). Das Screening für somatoforme Störungen SOMS. Manual zum Fragebogen . Bern: Huber.Rief, W. Schäfer, S. Fichter, M. M. (1992). SOMS: Ein Screening-Verfahren zur Identifizierung von Personen mit somatoformen Störungen. Diagnostica, 38, 228– 241Smets, E. M. A. Garssen, B. Bonke, B. De Haes, J. C. J. M. (1995). The multidimensional fatigue inventory (MFI): Psychometric qualities of an instrument to assess fatigue. Journal of Psychosomatic Research, 39, 315– 325Zigmont, A. S. Snaith, R. P. (1983). The hospital anxiety and depression scale. Acta Psychiatrica Scandinavica, 67, 361– 370