Skip to main content
Originalarbeit

Transcreative Integration (TCI)

Künstlerische Transformation und therapeutisches Potential

Published Online:https://doi.org/10.1026/0933-6885/a000217

Zusammenfassung. TCI entstand aus künstlerisch-pädagogischer und psychologisch reflektierter Forschung und Praxis im hochschulischen Bereich in Nantes und Rennes. Sie schlägt eine Brücke zwischen Künsten, Erziehung und Medizin und ist als ästhetisch-kreativ orientierte Psychotherapie beziehungsweise psychosomatische Prävention konzipiert. Damit ist sie auch für den Einsatz im Musikunterricht gedacht. Methodologisch umfasst TCI vier Phasen, (a) ästhetische Empathie und Inspiration, (b) kreative Transformation, (c) künstlerischer Gestaltungsprozess und (d) Präsentation & Aufführung. Verbale sowie nonverbale Reflexion spielen dabei als komplementäre Prozesse eine wichtige Rolle. Hinsichtlich ihrer Wirkmechanismen geht TCI vom therapeutischen Potential künstlerischer Interpretation von Umwelt, kreativer Transformationen und expressiver Darstellungen aus.


Transcreative Integration: Artistic Transformation and Therapeutic Potential

Abstract. Transcreative integration (TCI) derives from arts, pedagogy, and psychology, as they are reflected in academic studies and practices in Nantes and Rennes (France). Bridging the arts, education, and medicine, it is considered a means for esthetic–creative psychotherapy and psychosomatic prevention. Thus it also applies to music education. Methodologically, TCI comprises four phases: (a) esthetic empathy and inspiration, (b) creative transformation, (c) artistic Gestalt formation, and (d) presentation and performance. In this context, verbal reflection and nonverbal reflection play an important role as complementary processes. Regarding the underlying mechanisms, TCI emphasizes the therapeutic potential of an artistic interpretation of everyday life, creative transformations, and expressive performance.

Literatur

  • James, M., Forrester, A. & Kyongok, C. K. (2005). Developmental transformations in the treatment of sexually abused children. In Weber, A. M.Haen, C.Eds., Clinical applications of drama therapy in child and adolescent treatment (pp. 67 – 86). New York: Brunner-Routledge. First citation in articleGoogle Scholar

  • Johnson, D. R. (2009). Developmental transformations: Toward the body as presence. In R. EmunahD. R. JohnsonEds., Current approaches in drama therapy (pp. 89 – 116). Springfield, IL: Charles C. Thomas. First citation in articleGoogle Scholar

  • Klein, J.-P. (o. J.). La création comme processus de transformation. Verfügbar unter http://www.fitram.eu/xmedia/doc/creation-comme-processus-creation.pdf First citation in articleGoogle Scholar

  • Nasra, K. (2010). Voix, musique et paroles, triolet du mouvement psychique: trois observations cliniques. Revue française de musicothérapie, 28 (1), 83 – 89. First citation in articleGoogle Scholar

  • Reynolds, A. (2011). Developmental transformation: Improvisational drama therapy with children in acute inpatient psychiatry. Social Work with Groups, 34. doi: 10.1080/01609513.558820 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Robine, J.-M. (2006). La psychothérapie comme esthétique. Bordeaux: L’exprimerie. First citation in articleGoogle Scholar

  • Rogers, C. (1995). On becoming a person: A therapist’s view of psychotherapy. New York: Houghton Mifflin Company. First citation in articleGoogle Scholar

  • Summer, D. (2009). Developmental transformations: An embodied practice. In: Della Pietra, L.Ed. Perspectives on creativity (pp. 181 – 193). Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing. First citation in articleGoogle Scholar

  • Tsiris, G. (2008). Aesthetic experience and transformation in music therapy. Voices: A world forum for music therapy, 8 (3). First citation in articleCrossrefGoogle Scholar