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Review

How to asses and improve cardiopulmonary risk prior to vascular surgery?

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526/a000297

Patients with peripheral arterial disease have a high rate of cardiac, cerebrovascular, or pulmonary comorbidities. Peripheral arterial surgical interventions are associated with a moderate to high perioperative cardiac risk. Simple clinical scoring systems for preoperative risk stratification can be used to identify high-risk patients. In these patients further diagnostic and therapeutic measures are required to reduce perioperative morbidity and mortality. In contrast, a group of patients can be identifed that do not require additional cardiopulmonary diagnostics and can immediately proceed to the intervention. According to evidence-based recommendations in patients at risk beta blocker should be uptitrated and statin therapy should be initiated preoperatively. Quitting smoking preoperatively also reduces perioperative complications and should be encouraged in all patients.

Patienten mit peripherer arterieller Gefäßerkrankung haben eine hohe Komorbidität an kardialen, zerebrovaskulären oder pulmonalen Erkrankungen. Peripher arterielle gefäßchirurgische Eingriffe sind mit einem moderaten bis hohem kardialen Risiko assoziiert. Einfache klinische Score-Systeme zur präoperativen Risikostratifizierung dienen der Identifizierung von Hochrisikopatienten. Bei diesen Patienten sind weitere diagnostische und therapeutische Maßnahmen erforderlich, um die perioperative Morbidität und Mortalität zu reduzieren. Zudem kann eine Gruppe von Patienten identifiziert werden, die keine zusätzliche kardiopulmonale Diagnostik benötigen und zeitnah operiert werden können. Nach Evidenz-basierten Empfehlungen sollen bei Patienten mit hohem kardialen Risiko präoperativ Betablocker auftitriert und eine Statintherapie initiiert werden. Präoperative Nikotinkarenz reduziert perioperative Komplikationen und sollte bei allen Patienten angestrebt werden.