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Original communication

Arterial stiffness, inflammatory and pro-atherogenic markers in gestational diabetes mellitus

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526/a000171

Background: This study aims to determine whether gestational diabetes mellitus (GDM) is associated with increased arterial stiffness, inflammatory and pro-atherogenic markers compared to age matched controls. Patients and methods: This is a cross-sectional study involving 53 pregnant women in the early third trimester of pregnancy consisting of 31 women with normal pregnancy and 22 women with GDM. Subjects were grouped into GDM and control groups based on modified oral glucose tolerance test results; they were considered GDM if fasting blood glucose (FBG) was >= 6.1 mmol/L and/or the two hours post-glucose intake was >= 7.8 mmol/L. Arterial stiffness was assessed non-invasively using the parameters augmentation index (AIx) obtained via pulse wave analysis and carotid femoral pulse wave velocity (PWV). Tumor necrosis factor alpha (TNF-alpha), high sensitivity C- reactive protein (hsCRP) and plasminogen activator inhibitor-1 (PAI-1) were measured using enzyme linked immunoassay technique (ELISA). Aortic and brachial blood pressure (BP) indices were also recorded. Results: Mean ages and gestational ages (GA) for the control and GDM groups showed no significant differences (31.1 ± 5.68 vs. 32.9 ± 8.46 years; 29.0 ± 2.43 vs. 29.6 ± 1.54 weeks respectively). FBG and 2 hour post-glucose levels were significantly higher in GDM; (5.27 ± 1.19 vs. 3.94 ± 0.44 mmol/L, p < 0.001; 9.66 ± 1.76 vs. 5.68 ± 1.10 mmol/L, p < 0.001). TNF-alpha, PAI-1 and hsCRP levels were significantly higher in GDM compared to controls (0.81 ± 0.15 vs. 0.72 ± 0.13 pg/ml, 54.48 ± 13.07 vs. 36.16 ± 15.58 cm/ml, 7.91 ± 1.16 vs. 6.70 ± 1.45 mg/l respectively). PWV (8.28 ± 1.48 vs. 7.97 ± 1.12) and AIx (16.73 ± 10.98 vs. 16.13 ± 9.64 %) were not significantly different between the two groups. No significant differences were seen for aortic and brachial BP, mean arterial pressure and body mass index. Conclusions: The inflammatory markers TNF-alpha and hsCRP, and the pro-atherogenic marker PAI-1 were elevated in GDM compared to age matched controls. No significant difference was seen between the two groups in their arterial stiffness.

Hintergrund: Hier soll untersucht werden, ob es beim Gestationsdiabetes (GDM) zu einem Anstieg der Steifheit der Arterien sowie der entzündlichen und proatherogenetischen Markern kommt. Patienten und Methoden: In dieser cross sectional Studie mit 53 Schwangeren im frühen dritten Trimenon wiesen 31 Frauen eine normale Schwangerschaft und 22 Frauen einen GDM auf. Ein GDM wurde angenommen, wenn der Nüchternblutglucosewert (FBG) >= 6.1 mmol/ l und /oder der Wert zwei Stunden nach Glukoseaufnahme >= 7.8 mmol/l war. Die Steifheit der Arterien wurde nichtinvasiv mit dem Augmentationsindex (AIx) gemessen, der durch die Pulswellenanalyse und die karotidofemorale Pulswellengeschwindigkeit (PWV) bestimmt wurde. Mit ELISA Technik wurde der Tumor Nekrose Faktor alpha (TNF-alpha), das hoch sensitive C reaktive Protein (hsCRP) sowie der Plasminogenaktivator Inhibitor-1 (PAI-1) gemessen. Auch wurden der aortale sowie der brachiale Bludruck (BP) bestimmt. Ergebnisse: Mittleres Alter sowie Gestationsalter unterschieden sich nicht voneinander (31.1 ± 5.68 vs. 32.9 ± 8.46 Jahre; 29.0 ± 2.43 vs. 29.6 ± 1.54 Wochen). FBG and Glukosespiegel zwei Stunden nach Belastung waren signifikant höher in der GDM Gruppe (5.27 ± 1.19 vs. 3.94 ± 0.44 mmol/l, p < 0.001; 9.66 ± 1.76 vs. 5.68 ± 1.10 mmol/l, p < 0.001). TNF-alpha, PAI-1 and hsCRP Werte waren bei Frauen mit GDM signifikant höher (0.81 ± 0.15 vs. 0.72 ± 0.13 pg/ml, 54.48 ± 13.07 vs. 36.16 ± 15.58 cm/ml, 7.91 ± 1.16 vs. 6.70 ± 1.45 mg/l respektive). PWV (8.28 ± 1.48 vs. 7.97 ± 1.12) und AIx (16.73 ± 10.98 vs. 16.13 ± 9.64 %) unterschieden sich nicht signifikant zwischen beiden Gruppen. Ebenfalls fanden sich keine signifikanten Unterschiede für den aortalen oder brachialen BD, den mittleren arteriellen Druck und den body mass index. Schlussfolgerungen: Die Entzündungsparameter TNF-alpha und hsCRP sind wie der proatherogenische Marker PAI-1 bei Frauen mit GDM im Vergleich zu altersgleichen Frauen ohne GDM erhöht. Die Steifheit der Arterien aber war nicht unterschiedlich.