Skip to main content
Original communication

Claudication, in contrast to angina pectoris, independently predicts mortality risk in the general population

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526/a000172

Background: The aim of our analyses was to investigate whether claudication and angina pectoris, each defined and based on the answer to a single question, are predictive of future mortality. Probands and methods: The study population consisted of 3995 subjects selected from the population-based Study of Health In Pomerania (SHIP). Kaplan-Meier analysis and multivariable Cox proportional hazards regression analysis were used to analyze the association of angina pectoris and claudication with all-cause and cardiovascular mortality adjusted for major cardiovascular risk factors. Results: At baseline, 417 individuals had symptoms of angina pectoris, and 323 had symptoms of claudication. During a median follow-up of 8.5 years, 277 individuals died. Individuals with claudication had a higher fully-adjusted all-cause mortality rate (Hazard Ratio (HR) 1.79; 95 % CI 1.34, 2.39, p < 0.001) and a higher sex- and age-adjusted cardiovascular mortality rate (HR 1.76; 95 % CI 1.03, 2.99, p = 0.038) compared to subjects without claudication. In contrast, subjects with angina pectoris had neither an elevated fully-adjusted all-cause mortality rate (HR 1.15; 95 % CI 0.82, 1.61, p = 0.413) nor sex- and age-adjusted cardiovascular mortality rate (HR 0.71; 95 % CI 0.34, 1.48, p = 0.363) compared to those without this symptom. Conclusions: Claudication, in contrast to angina pectoris, is a strong, independent predictor of all-cause mortality.

Hintergrund: Es sollte untersucht werden, ob eine Claudicatio oder Angina pectoris - jeweils definiert anhand der Antwort auf eine einzige Frage - das Mortalitätsrisiko der Bevölkerung vorhersagen. Probanden und Methoden: Es wurden die Daten von 3995 Probanden der populationsbasierten “Study of Health in Pomerania“ (SHIP) analysiert. Die Assoziation der Angina pectoris und Claudicatio mit der Gesamtmortalität und kardiovaskulären Mortalität - adjustiert für bedeutende kardiovaskuläre Risikofaktoren - wurde mittels Kaplan-Meier Analyse und multivariater Cox Regressionsanalyse ermittelt. Ergebnisse: In der Ausgangsuntersuchung hatten 417 Probanden Angina pectoris und 323 eine Claudicatio. Während eines mittleren Beobachtungszeitraumes von 8,5 Jahren verstarben 277 Probanden. Probanden mit einer Claudicatio wiesen eine höhere adjustierte Gesamtsterblichkeit (HR 1,79; 95 % Konfidenzintervall 1,34, 2,39, p < .0,001) und eine höhere Geschlechts- und Alters-adjustierte kardiovaskuläre Mortalität (HR 1,76; 95 % Konfidenzintervall 1,03, 2,99, p= 0,038) auf als Probanden ohne Claudicatio. Im Gegensatz dazu wiesen Probanden mit Angina pectoris weder eine erhöhte adjustierte Gesamtsterblichkeit (HR 1,15; 95 % Konfidenzintervall 0,82, 1,61, p = 0,413) noch eine höhere Geschlechts- und Alters- adjustierte kardiovaskuläre Mortalität (HR 0,71; 95 % Konfidenzintervall 0,34; 1,48, p = 0,363) auf als Probanden ohne Angina pectoris. Schlussfolgerungen: Eine Claudicatio ist - im Gegensatz zu Angina pectoris - ein starker, unabhängiger Prädiktor der Gesamtmortalität.