Abstract
Zusammenfassung. In der vorliegenden Studie wurde ein Fragebogen („Zwangsassoziierte Gedanken und Gefühle”) entwickelt, welcher Metakognitionen bei Zwang nach nach dem S-Ref-Modell nach Wells misst. Mittels Faktorenanalysen wurden psychometrische Eigenschaften überprüft (Studie 1, n = 215 Zwangserkrankte). 5 Dimensionen erwiesen sich als plausibel, konsistent und reliabel: (1) Wertlosigkeit, (2) Kontrolle, (3) Zweifel, (4) Toleranz und (5) Gelassenheit. In Studie 2 wurde der Fragebogen auf Validität, Spezifität und Änderungssensitivität überprüft (40 Zwangspatienten; 40 Depressive; 40 Patienten mit Agoraphobie; 55 Zwangspatienten mit komorbider Depression und 39 gesunde Personen). Die Skalen Wertlosigkeit, Kontrolle und Zweifel zeigten klare Gruppenunterschiede: gesunde Personen hatten die niedrigsten Werte, gefolgt von den Personen mit Agoraphobie. Depressive und Zwangspatienten unterschieden sich von diesen deutlich, jedoch wider Erwarten nicht untereinander. Die Skala Wertlosigkeit und die Skala Schuld korrelierten substanziell mit anderen Maßen der Zwangsdiagnostik, ferner mit Ängstlichkeit und Depressivität.
Abstract. A questionnaire to measure metacognitions in obsessive-compulsive disorder was developed. The S-Ref-Model of Wells served as theoretical background. After conducting factor analyses (5-factor solution) the questionnaire OCD-Related Thoughts and Feelings (ZAGG) was examined with regard to homogeneity, retest reliability, and other item and scale qualities (study 1, n = 215 persons with OCD). The scales were labelled (1) worthlessness, (2) control, (3) doubt, (4) tolerance, and (5) calmness. In study 2, group differences, differences before and after therapy, and correlations with clinical criteria were tested (patients: 40 OCD, 40 anxiety, 40 depression, 55 OCD comorbid with depression; 39 participants without disorder as control group). All scales revealed characteristic group differences compared with the control group at the lower end, followed by anxiety patients, depressives, and OCD patients. Highest scores were found in OCD patients with comorbid depression. On the other hand the scales were not able to discrimininate between OCD and depression. Correlational analyses revealed high coefficients with relevant intruments to measure OCD, anxiety, or depression.
Literatur
2005). Potentials and limitations of cognitive treatment for obsessive-compulsive disorder. Cognitive Behaviour Therapy, 34 (3), 140–147.
(2006). The role of cognitive factors in the pathogenesis of obsessive-compulsive symptoms: A pro-spective study. Behaviour Research and Therapy, 44 (9), 1361–1374.
(1987). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders DSM-III (3rd ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.
(1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders DSM-IV (4th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.
(1976). Cognitive Therapy and the emotional disorders. New York: International University Press.
(1988). An inventory for measuring clinical anxiety: Psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 65, 893–897.
(1979). Cognitive theory of depression. New York: Guilford Press.
(1999). Statistik für Sozialwissenschaftler (5. Aufl). Berlin: Springer.
(2005). Focus on „cognition” in cognitive behaviour therapy for OCD: is it really necessary? Cognitive Behaviour Therapy, 34 (3), 131–139.
(1999). Scientific foundations of cognitive theory and therapy of depression. New York: Wiley.
(2003). The Meta-Cognitive Beliefs Questionnaire: development of a measure of obsessional beliefs. Behaviour Research and Therapy, 41, 655–669.
(2001). Verhaltenstherapie bei Zwängen – Grundlagen und Praxis. Lengerich: Pabst.
(1992). The SCL-90-R. Administration, scoring and procederes manual-II. Clinical Psychometrics Research, Inc.,Towson.
(2005). How effective are cognitive and behavioral treatments for obsessive-compulsive disorder? A clinical significance analysis. Behaviour Research and Therapy, 43, 1543–1558.
(2002). Die Symptom-Checkliste von Derogatis – Deutsche Version (2., rev. und erw. Aufl.). Göttingen: Beltz.
(1993). Beliefs about obsessional thoughts. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 15 (1), 1–21.
(1989a). Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale. I. Development, use and reliability. Archives of General Psychiatry, 46, 1006–1011.
(1991). Die Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale (Y-BOCS). Ein halbstrukturiertes Interview zur Beurteilung des Schweregrades von Denk- und Handlungszwängen. Verhaltenstherapie, 1, 226–233.
(1994). Beck–Depressions-Inventar (BDI) Testhandbuch. Bern: Huber.
(1998). Intermediate-level beliefs in OCD: A new instrument to evaluate cognitive specifity. Poster Presentation at the Annual Convention of the Association for Advancement of Behavior Therapy in Washington, DC.
(1990). Reliability of checklist-guided diagnoses for DSM-III-R affective and anxiety disorders. Journal of Affective Disorders, 20, 235–247.
(1995). IDCL. Internationale Diagnose Checklisten für ICD-10 und DSM-IV. Bern: Huber.
(2004). Neuropsychologie der Zwangsstörung. In , Neuropsychologie psychischer Störungen. Berlin: Springer.
(2007). Das Beck Angst-Inventar (BAI). Fankfurt: Harcourt Test Services.
(2003). Beck-Angstinventar (BAI). In , Angstdiagnostik – Grundlagen und Testverfahren. Berlin: Springer.
(2002). Kognitiv-verhaltenstherapeutische Behandlung von Patienten mit Zwangsstörungen: Ein stationäres Gruppentherapieprogramm. Verhaltenstherapie, 12,108–115.
(2007). Die Bedeutung von Metakognitionen für das Verständnis und die Psychotherapie von Zwang. Verhaltenstherapie, 17 (2), 116–121.
(2001). Development and initial validation of the Obsessive Beliefs Questionnaire and the Interpretations of Intrusions Inventory. Behaviour Research and Therapy, 39, 987–1006.
(2003). Psychometric validation of the Obsessive Beliefs Questionnaire and the Interpretations of Intrusions Inventory: part I. Behaviour Research and Therapy, 41, 863–878.
(1997). Metakognitionen bei Zwangspatienten – Klinische Vergleichsstudie unbehandelter ZwangspatientInnen mit depressiven PatientInnen und Kontrollpersonen.
(Unveröffentlichte Diplomarbeit, Universität Konstanz .1999). Metacognition and obsessions. Clinical Psychology and Psychotherapy, 6, 102–110.
(1994). Lehrbuch der klinischen Psychologie (2. Aufl.). Göttingen: Hogrefe.
(1996). Cognitive-behavioural approaches to the understanding of obsessive-compulsive problems. In , Current controversies in the anxiety disorders (pp.103–133). New York: Guilford.
(2006). Are „obsessive” beliefs specific to OCD? A comparison across anxiety disorders. Behaviour Research and Therapy, 44, 469–480.
(1994). The cross national epidemiology of obsessive-compulsive disorder. Journal of Clinical Psychiatry, 55 (Suppl), 5–10.
(2000). Emotional disorders and metacognition – innovative cognitive therapy. Chichester: John Wiley.
(1989). Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen DSM-III-R. Weinheim: Beltz.
(