Die affektive Einstellungskomponente und ihr Beitrag zur Erklärung von Sportpartizipation
Abstract
Zusammenfassung. Fast alle derzeit diskutierten Modelle zur Erklärung von Gesundheitsverhalten gründen auf einem rational choice-Ansatz und betonen die Bedeutung kognitiver Determinanten im Prozess der Veränderung oder Aufrechterhaltung von Verhalten. In einigen Modellen wird hierzu auch die Einstellung in Rechnung gezogen, die Personen gegenüber der in Frage stehenden Verhaltensweise einnehmen. Die vorliegende Studie repliziert das Kernergebnis einer Untersuchung von Kiviniemi (2004), die zeigt, dass sich gesundheitsbezogenes Verhalten regressionsanalytisch besser aus der affektiven als aus der kognitiven Einstellungskomponente erklären lässt. Die eigene Untersuchung, bei der 196 Erwachsene im Alter zwischen 40 und 60 Jahren befragt wurden, stützt diesen Befund. Wenn die affektive Einstellungskomponente in ein binär logistisches Regressionsmodell zur Erklärung von Sportpartizipation mit aufgenommen wird, dann reduziert sich der Beitrag der kognitiven Einstellungskomponente auf ein nicht mehr signifikantes Maß. Die Ergebnisse der dargestellten Arbeiten laden dazu ein, in künftigen Untersuchungen neben den bewährten kognitiven Verhaltensdeterminanten, auch die Bedeutung emotionaler Variablen näher zu betrachten.
Abstract. Current theories of health behavior focus almost exclusively on an individual’s rational considerations, thereby emphasizing the role of cognitive variables in the processes of adopting or maintaining a certain health behavior. However, an individual’s attitude toward health-supporting activities such as physical activity or exercise can also been viewed as an important determinant. This study replicates parts of an investigation presented by Kiviniemi (2004). He had shown that affective associations (attitudes) were more powerful predictors of some health behaviors than cognitive associations, suggesting that cognitively based models may not account for all the factors influencing health behavior. The present study of 196 adults (mostly aged 40-60 years) corroborated this finding. When calculating binary logistic regressions on exercise participation including two separate cognitive and affective attitudinal components, only the latter contributed significantly to the model. It is concluded from the present research that more attention should be paid to emotional aspects of health behaviors.
References
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179– 211Ajzen, I. , Madden, T. J. (1986). Prediction of goal directed behaviour: Attitudes, intentions, and perceived behavioral control. Journal of Experimental and Social Psychology, 22, 453– 474Armitage, C. J. (2005). Can the theory of planned behavior predict the maintenance of physical activity?. Health Psychology, 24, 235– 245Bechara, A. (2005). Decision making, impulse control, and loss of willpower to resist drugs: A neurocognitive perspective. Nature Neuroscience, 8, 1458– 1463Breckler, S. J. (1984). Empirical validation of affect, behavior, and cognition as distinct components of attitude. Journal of Personality and Social Psychology, 47, 1191– 1205Bühl, A. , Zöfel, P. (2005). SPSS 12. Einführung in die moderne Datenanalyse unter Windows . (9. Auflage). München: Pearson StudiumCameron, L. D. , Leventhal, H. (2003). The self-regulation of health and illness behaviour . London: RoutledgeCDC [Centers for Disease Control and Prevention] (2002). Behavioral Risk Factor Surveillance System Survey Questionnaire. Atlanta, GA: US Department of Health and Human Services
Chaiken, S. , Pomerantz, E. M. , Giner-Sorolla, R. (1995). Structural consistency and attitude strength. In R. E. Petty & J. A. Krosnick (Eds.), Attitude strength: Antecedents and consequences (pp. 387-412). Hillsdale, NJ: ErlbaumCrites, S. L. , Fabrigar, L. R. , Petty, R. E. (1994). Measuring the affective and cognitive properties of attitudes: Conceptual and methodological issues. Personality and Social Psychology Bulletin, 20, 619– 634Damasio, A. R. (1994). Descartes’ error: Emotion, reason and the human brain . New York: QuillDavidson, R. J. , Scherer, K. R. , HillGoldsmith, H. (2003). Handbook of affective sciences . New York: Oxford University PressDishman, R. K. , Washburn, R. A. , Heath, G. W. (2004). Physical activity epidemiology . Champaign, Il: Human KineticsEagly, A. H. , Chaiken, S. (1993). The psychology of attitudes . Fort Worth, FL: Harcourt BraceFuchs, R. (1997). Psychologie und körperliche Bewegung. Grundlagen für theoriegeleitete Interventionen . Göttingen: HogrefeHagger, M. S. , Chatzisarantis, N. L. , Biddle, J. H. (2002). A meta-analytic review of the theories of reasoned action and planned behavior in physical activity: Predicitive validity and the contribution of additional variables. Journal of Sport and Exercise Psychology, 24, 3– 32Kiviniemi, M. T. (2004). Affective and cognitive influences on individuals’ health behavior choices . Poster Presentation at the APA Annual Convention. Honolulu, Hawaii, USAKline, R. T. (2004). Beyond significance testing: Reforming data analysis methods in the behavioral research . Washington, DC: American Psychological AssociationMcAuley, E. , Jerome, G. J. , Elavsky, S. , Marquez, D. X. , Ramsey, S. N. (2003). Predicting long-term maintenance of physical activity in older adults. Preventive Medicine: An International Journal Devoted to Practice and Theory, 37, 110– 118Perri, M. G. , Anton, S. D. , Durning, P. E. , Ketterson, T. U. , Sydeman, S. J. , Berlant, N. E. (2002). Adherence to exercise prescriptions: effects of prescribing moderate versus higher levels of intensity and frequency. Health Psychology, 21, 452– 458Rese, M. (2000). Logistische Regression. In K. Backhaus, B. Erichson, W. Plinke & R. Weiber (Hrsg.), Multivariate Analysemethoden: Eine anwendungsorientierte Einführung (9. Auflage, S. 104-144). Berlin: SpringerRosenberg, M. J. , Hovland, C. I. (1960). Cognitive, affective, and behavioral components of attitudes. In W. J. McGuire, R. P. Abelson & J. W. Brehm (Eds.), Attitude organization and change (pp. 1-14). New Haven, CT: Yale University PressRütten, A. , Abu-Omar, K. , Lampert, T. , Ziese, T. (2005). Körperliche Aktivität . Gesundheitsberichterstattung des Bundes, Heft 26). Berlin: Robert Koch InstitutSamitz, G. , Mensink, G. B. (2002). Körperliche Aktivität in Prävention und Therapie . München: MarseilleScheier, M. F. , Carver, C. S. (2003). Goals and confidence as self regulatory elements underlying health and illness behavior. In L. D. Cameron & H. Leventhal (Eds.), The self regulation of health and illness behaviour (pp. 17-41). London: RoutledgeSchlicht, W. (2002). Theory of planned behavior. In R. Schwarzer, M. Jerusalem & H. Weber (Hrsg.), Gesundheitspsychologie von A bis Z (S. 597-600). Göttingen: HogrefeSchwarzer, R. (2004). Psychologie des Gesundheitsverhaltens . (2. Auflage). Göttingen: HogrefeSchwarzer, R. , Renner, B. (2000). Social-cognitive predictors of health behavior: Action self-efficacy and coping self-efficacy. Health Psychology, 19, 487– 495Shiv, B. , Fedorikhin, A. (1999). Heart and mind in conflict: The interplay of affect and cognition in consumer decision making. Journal of Consumer Research, 26, 278– 292Trafimov, D. , Sheeran, P. (1998). Some tests of the distinction between cognitive and affective beliefs. Journal of Experimental Social Psychology, 34, 378– 397Wagner, P. , Singer, R. (2003). Ein Fragebogen zur Erfassung der habituellen körperlichen Aktivität verschiedener Bevölkerungsgruppen. Sportwissenschaft, 33, 383– 397