Abstract
Zusammenfassung.Hintergrund: Dysphagien werden oft unterschätzt, obwohl sie unbehandelt schwerwiegende Folgen haben können. In der Literatur wird im Hinblick auf die Dysphagiediagnostik oft ein multidisziplinärer Ansatz empfohlen, bei der die Pflege zunehmend eine Schlüsselrolle einnimmt. Eine schnelle und einfache Erfassung eines Dysphagierisikos erscheint unabdinglich. Ziel: Identifikation von Screeninginstrumenten zur pflegerischen Erfassung von neurogenen Dysphagien und Beschreibung der psychometrischen Eigenschaften. Methode: Die Literaturrecherche wurde von Juni bis Ende Juli 2017 durchgeführt. Es konnten 14 Studien eingeschlossen werden. Ergebnisse: Insgesamt sieben Screeninginstrumente wurden identifiziert. Bei der differenzierten Betrachtung der Studien für den Einsatz eines Screenings im pflegerischen Kontext scheint das RBWH DST aufgrund seiner guten Praktikabilität und psychometrischen Eigenschaften als besonders geeignet. Schlussfolgerung: Die einschlägige Validierung bereits bestehender Instrumente steht aus mit dem Ziel einen Standard zur Früherkennung von Dysphagie zu schaffen. Pflegefachkräfte sind dann in der sachgerechten Anwendung der Instrumente zu schulen.
Abstract.Background: Dysphagia is often underestimated, although it can have serious consequences if it is not treated. In the literature a multidisciplinary approach is often recommended in the diagnosis of dysphagia, with care playing an increasingly major role. A quick and easy assessment of the risk of dysphagia is absolutely essential. Aim: Identification of screening tools for the detection of neurogenic dysphagia by nurses and to describe the psychometric characteristics. Method: A literature review was carried out in 2017 between June and the end of July, resulting in 14 included studies. Results: A total of seven screening tools were identified. Due to its good practicability and psychometric properties, the RBWH DST appears to be particularly suitable for the use of screening in the nursing context, especially when the studies are given differentiated consideration. Conclusion: The relevant validation of already existing tools, aimed at creating a standard for the early detection of dysphagia, is not yet available. When this is concluded, the nursing staff need to be trained in the correct use of the tools.
Literatur
(2009). Assessmentinstrumente in der Pflege. Möglichkeiten und Grenzen. 2. Aufl. Hannover: Schlütersche Verlagsgesellschaft.
(2010). Schluckstörungen. Diagnostik und Rehabilitation. 4. Aufl. München: Urban und Fischer Verlag.
(2016). Evidence based Nursing and Caring. Methoden und Ethik der Pflegepraxis und Versorgungsforschung – Vertrauensbildende Entzauberung der „Wissenschaft“. 4. Aufl. Bern: Hogrefe.
(2009). Triaging dysphagia: nurse screening for dysphagia in an acute hospital. Journal of Clinical Nursing, 18, 1649 – 1659.
(2017). Examining nurse-led dysphagia screening tools in the general medical hospital population. Speech, Language and Hearing, 20(1), 29 – 37.
(2015). Sensitivity and Specificity of a Nurse Dysphagia Screen in Stroke Patients. MEDSURG Nursing, 24(4), 219 – 222.
(2010). Validation of a Dysphagia Screening Tool in Acute Stroke Patients. American Journal of Critical Care, 19(4), 257 – 364.
(2014). A simple bedside stroke dysphagia screen, validated against video-fluoroscopy, detects dysphagia and aspiration with high sensitivity. Journal of Stroke and Cerebrovascular Disease, 23(4), 712 – 716.
(2009). Schlucken und Schluckstörungen. Eine Einführung. 1. Aufl. München: Urban und Fischer Verlag.
(2017). Dysphagiemanagement beim akuten Schlaganfall – Eine prospektive Studie zur Überprüfung der geltenden Empfehlungen. Nervenarzt, 88, 173 – 179.
(2018). Nursing research: methods and critical appraisal for evidence-based practice. 9. Aufl. St. Louis, Missouri: Elsevier.
(2011). Development of the Brief Bedside Dysphagia Screening Test in the Czech Republic. Nursing and Health Sciences, 13, 388 – 395.
(2015). Development of the Brief Bedside Dysphagia Screening Test- Revised: a cross-sectional czech study. ACTA MEDICA, 58(2), 49 – 55.
(2009). The Toronto Bedside Swallowing Screening Test (TOR-BSST). Stroke, 40, 555 – 561.
(2014). Pflege Heute. Lehrbuch für Pflegeberufe. 6. Aufl. München: Urban und Fischer Verlag.
(2017). Dysphagia screening in subacute care settings using the Italian version of the Royal Brisbane and Women’s Hospital (I-RBWH) dysphagia screening tool. Acta Otorhinolaryngologica Italica, 37, 25 – 31.
(2001a). Screening swallowing function of patients with acute stroke. Part one: identification, implementation and initial evaluation of a screening tool for use by nurses. Journal of Clinical Nursing, 10, 463 – 473.
(2001b). Screening swallowing function of patients with acute stroke. Part two: detailed evaluation of the tool used by nurses. Journal of Clinical Nursing, 10, 474 – 481.
(2010). Dysphagie und Therapie. Ein Wegweiser für kompetentes Handeln. 2. Aufl. Berlin: Springer Verlag.
(2011). Pflegebezogene Assessmentinstrumente. Internationales Handbuch für Pflegeforschung und -praxis. 1. Aufl. Bern: Huber.
Statistisches Bundesamt (2015). Fallpauschalenbezogene Krankenhausstatistik. DRG-Statistik. https://www.destatis.de/DE/Publikationen/Thematisch/Gesundheit/Krankenhaeuser/FallpauschalenKrankenhaus2120640147004.pdf?__blob=publicationFile [11.05.2017].(2007). Dysphagia Bedside Screening for Acute-Stroke Patients: The Gugging Swallowing Screen. Stroke, 38, 2948 – 2952.
(2017). Aspiration and dysphagia screening in acute stroke – the Gugging Swallowing Screen revisited. European Journal of Neurology, 24, 594 – 601.