Neues in der Asthma-Grundversorgung
Abstract
Zusammenfassung. Für die Allgemeinpraktikerin und den Allgemeinpraktiker gibt es wichtige Neuerungen in der Asthmabehandlung, da sich die internationalen Empfehlungen auf Basis der Global Initiative for Asthma (GINA) geändert haben. Für die Stufe 1 wird der alleinige Einsatz kurzwirksamer β2-Agonisten (SABA) ohne inhalatives Kortikosteroid (ICS) aufgrund der mangelnden Wirksamkeit und Sicherheit nicht mehr empfohlen, sondern stattdessen niedrig dosiertes ICS-Formoterol bei Bedarf. Bei schwerem, unkontrolliertem Asthma der Stufe 5 wird der Einsatz von biologischen Therapien, wie z.B. Interleukin-Antikörpern, empfohlen. Weisen Asthma-Kranke gleichzeitig auch Symptome einer chronisch-obstruktiven Lungenkrankheit (COPD) auf, sollten sie mit einer ICS-enthaltenden Therapie behandelt werden. Die Empfehlungen der GINA bleiben auch während der Corona-Pandemie unverändert gültig. Aktuelle Verschreibungsdaten der Schweiz belegen, dass sowohl SABA als auch orale Kortikosteroide (OCS) noch eine grosse Rolle in der Asthmabehandlung spielen und die GINA-Empfehlungen noch nicht ausreichend umgesetzt wurden.
Abstract. For general practitioners there have been important novelties in the treatment of asthma due to recent modifications of the international guidelines from Global Initiative for Asthma (GINA). Step 1 no longer recommends the use of short-acting β2-agonists (SABA) without concomitant inhaled corticosteroids (ICS) as a controller because of the lack of efficacy and for safety reasons. Instead, low dose ICS-formoterol as needed is recommended. GINA step 5 recommends targeted biologic therapies like interleukin antibodies in patients with severe uncontrolled asthma. Asthma patients presenting simultaneously with symptoms of chronic obstructive pulmonary disease (COPD) should receive treatment containing ICS. Independent of the current corona pandemic, GINA recommendations stay in place. Recent data on prescriptions of SABA and oral corticosteroids (OCS) in Switzerland indicate that they still play an important role in asthma management and that GINA recommendations have not yet been sufficiently implemented into practice.
Résumé. L’évolution récente des recommandations internationales GINA (Global Initiative for Asthma) entraîne des changements majeurs de la prise en charge des patients asthmatiques pour le médecin de premier recours. Dans l’asthme léger (palier GINA 1), l’utilisation de bronchodilatateurs β2-agonistes à courte durée d’action (SABA) seuls comme traitement de secours n’est plus recommandée; il est désormais plutôt proposé de prescrire une association de corticostéroides inhalés (CSI) faiblement dosés avec un bronchodilatateur à longue durée d’action à début d’action rapide (formoterol) en traitement au besoin chez ces patients. Dans l’asthme sévère non contrôlé (palier 5 GINA), l’objectif est d’éviter la corticothérapie orale (OCS) au profit de l’utilisation de thérapies biologiques ciblées (par exemple anticorps anti-interleukine). Un traitement contenant des CSI doit être maintenu chez les patients asthmatiques même si une bronchopneumopathie chronique obstructive (BPCO) est associée. Les recommandations de traitement GINA ne sont pas modifiées par les conditions actuelles de pandémie. Des données récentes sur les prescriptions de SABA et de corticostéroïdes oraux (OCS) indiquent qu’ils jouent toujours un rôle important en Suisse dans la prise en charge de l’asthme; ces pratiques doivent évoluer à la lumière des nouvelles recommandations GINA.
Bibliografie
Asthma management and prevention. Pocket guide for health professionals . 2021. www.ginasthma.org; letzter Zugriff: 18.08.2021.
.Global strategy for asthma management and prevention. 2021. www.ginasthma.org; letzter Zugriff: 18.08.2021.
.Prevalence of airflow obstruction in smokers and never-smokers in Switzerland. Eur Respir J . 2010; 36 :1259–1269.
,Benralizumab: Der IL-5-Rezeptor als Ziel bei schwerem eosinophilem Asthma. Praxis (Bern 1994). 2019; 108 (7):469–476.
,Diagnosis and management of asthma – The Swiss Guidelines. Respiration . 2018; 95 :364–380.
,Immunology of asthma and chronic obstructive pulmonary disease. Nat Rev Immunol . 2008; 8 :183–192.
.Severe and difficult-to-treat asthma in adults. N Engl J Med . 2017; 377 :965–976.
.Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease (GOLD) . GOLD-Report-2021-v1.1–25Nov20_WMV.pdf; letzter Zugriff: 15.01.2021.Short-acting β-agonist use and its ability to predict future asthma-related outcomes. Ann Allergy Asthma Immunol . 2012; 109 :403–407.
,Inhaled combined budesonide-formoterol as needed in mild asthma. N Engl J Med . 2018; 378 :1865–1876.
,Budesonide/formoterol combination therapy as both maintenance and reliever medication in asthma. Am J Respir Crit Care Med . 2005; 171 : 129–136.
,Global Initiative for Asthma (GINA) . 2019 GINA report, diagnosis and management of difficult-to-treat and severe asthma. https://ginasthma.org/wp-content/uploads/2019/04/GINA-Severe-asthma-Pocket-Guide-v2.0-wms-1.pdf; letzter Zugriff: 15.01.2021.Inhaled budesonide in the treatment of early COVID-19 (STOIC): a phase 2, open-label, randomised controlled trial. Lancet Respir Med . 2021; 9 (7):763–772.
,Prescription behaviour of short-acting β2-agonists in Switzerland. Abstract P140 , SGP 2020 Congress.
,Prescription behaviour of short-acting β2-agonists in Switzerland. Poster Nr 2640 , ERS International Congress (Virtual) Aug/Sep 2020.
,Oral corticosteroid prescription in asthma: Swiss situation. Abstract P201 , SGP 2020 Congress.
,Oral corticosteroid prescription in asthma: Swiss situation. Poster Nr 1405 presented at ERS International Congress (Virtual). Aug/Sep 2020.
,Influence of cigarette smoking on inhaled corticosteroid treatment in mild asthma. Thorax . 2002; 57 :226–230.
,Respiratory effects of exposure to diesel traffic in persons with asthma. N Engl J Med . 2007; 357 :2348–2358.
,Physical activity and bronchial hyperresponsiveness: European Community Respiratory Health Survey II. Thorax . 2007; 62 :403–410.
,Effects of aerobic training on airway inflammation in asthmatic patients. Med Sci Sports Exerc . 2011; 43 :197–203.
,Place de l’immunothérapie dans l’asthme allergique. Rev Med Suisse . 2018; 14 :731–734.
.The integrated care of asthma in Switzerland (INCAS)-study: Patients’ perspective of received asthma care and their interest in asthma education. Respiration . 2017; 94 :416–423.
,Use and inhalation technique of inhaled medication in patients with asthma and COPD: data from a randomized controlled trial. Respiratory Res . 2018; 19 :237.
The minimally important difference of the Asthma Control Test. J Allergy Clin Immunol . 2009; 124 : 719–723.e1.
,