Abstract
Zusammenfassung. Die Anzahl von standardisierten Untersuchungsinstrumenten, die Meinungen von Angehörigen zu Ursachen und sozialen Konsequenzen psychischer Störungen erfassen, ist sehr gering. Mit höherem methodischen Aufwand wurde bislang lediglich der in Italien für schizophrene Störungen konzipierte Questionnaire on the Opinions of the Family (QOF) entwickelt. In einem deutschen Forschungsprojekt konnte die Subskalenstruktur des italienischen QOF in einer Gruppe von Angehörigen (N = 161) von Patienten mit rezidivierend depressiven, bipolar affektiven oder schizophrenen Störungen nicht repliziert werden, was die Entwicklung einer ersten deutschen Version dieses Instrumentes (18 Items) veranlasste. Hiermit ließ sich eine 3-Faktoren-Lösung identifizieren, die die Angehörigenmeinungen in die Inhaltsbereiche “soziale Distanz“, “soziale Integration“ und “Orientierung auf Ressourcenoptimierung“ untergliedert. Die faktorielle Stabilität der deutschen QOF-Version wurde in einer weiteren unabhängigen Angehörigenstichprobe (N = 163) sowie an 59 Kontrollpersonen überprüft. Bezogen auf die Faktoren “soziale Distanz“ und “soziale Integration“ erwies sich die faktorielle Stabilität als hoch, wohingegen der dritte Faktor nun um drei Items ergänzt wurde, die soziale Restriktion reflektieren. Resultate aus beiden Teilstudien zum Ausprägungsgrad der Angehörigenmeinungen in den verschiedenen Inhaltsbereichen deuten auf krankheitsspezifische Einstellungsunterschiede hin. Validitätsprüfungen an Angehörigengruppen, deren soziodemographische Charakteristika von den bislang untersuchten Stichproben abweichen, sind notwendig.
Abstract. The range of standardized instruments assessing information about the opinions of relatives on the causes and social consequences of mental disorders is small. The most prominent is the Italian Questionnaire on the Opinions of the Family (QOF), developed specifically for schizophrenic disorders. A German research project could not replicate the subscale structure of this instrument in a group of relatives (N = 161) of patients with recurrent depressive, bipolar, or schizophrenic disorders. Therefore, a first German version of the QOF (18 items) was created. Using this version, researchers established a 3-factor solution differentiating the opinions of relatives into three parts, reflecting orientation towards social distance, social integration, and optimising resources for treatment. Within an independent group of relatives (N = 163) and a group of control persons (N = 55) the factorial stability of the German QOF-version was examined. Results showed high stability regarding the two factors reflecting orientation towards social distance and integration; however, the third factor was modified by integrating three items which reflect social restriction. Besides the revised German QOF-version, this article reports findings from both substudies demonstrating the degree of expression of the relatives’ opinions on the three factors. The stable results on each factor provide evidence that relatives hold disorder-specific opinions. Validity studies in groups of relatives that differ in socio-demographic features from the groups already assessed are urgently needed.
Literatur
Althaus, D. Stefanek, J. Hasford, J. Hegerl, U. (2002). Wissensstand und Einstellungen der Allgemeinbevölkerung zu Symptomen, Ursachen und Behandlungsmöglichkeiten depressiver Erkrankungen. Nervenarzt, 73, 659– 664Angermeyer, M. C. Matschinger, H. (1997). Social distance towards the mentally ill: results of representative surveys in the Federal Republic of Germany. Psychological Medicine, 27, 131– 141Angermeyer, M. C. Matschinger, H. (2003). Public beliefs about schizophrenia and depression: similarities and differences. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 38, 526– 534Angermeyer, M. C. Heiß, S. Kirschenhofer, S. Ladinser, E. Löffler, W. Schulze, B. Swiridoff, M. (2003). Die deutsche Version des Community-Attitudes-toward-the-Mentally-Ill(CAMI)-Inventars. Psychiatrische Praxis, 30, 202– 206Angermeyer, M. C. (2003). Das Stigma psychischer Krankheit aus der Sicht der Patienten - Ein Überblick. Psychiatrische Praxis, 30, 358– 366Baronet, A. M. (1999). Factors associated with caregiver burden in mental illness: a critical review of the research literature. Clinical Psychology Review, 19, 819– 841Barrowclough, C. Tarrier, N. Watts, S. Vaughn, C. Bamrah, J. S. Freeman, H. I. (1997). Assessing the functional value of relatives’ knowledge about schizophrenia: a preliminary report. British Journal of Psychiatry, 151, 1– 8Bäuml, J. Pitschel-Walz, G. (2004). Beratungs- und Therapiekonzepte für Angehörige von Patienten mit schweren psychischen Erkrankungen. In W. Rössler (Hrsg.), Psychiatrische Rehabilitation (S. 424-441). Berlin, Heidelberg, New York: SpringerBernert, S. Kilian, R. Matschinger, H. Mory, C. Roick, C. Angermeyer, M. C. (2001). Die Erfassung der Belastung der Angehörigen psychisch erkrankter Menschen. Die deutsche Version des Involvement Evaluation Questionnaires (IEQ-EU). Psychiatrische Praxis, 28 (Suppl 2), S97– S101Borg, I. Staufenbiel, T. (1997). Theorien und Methoden der Skalierung: eine Einführung (3., überarbeitete Auflage). Bern: HuberBortz, J. Döring, N. (2002). Forschungsmethoden und Evaluation für Human- und Sozialwissenschaftler (3., überarbeitete Auflage). Heidelberg: SpringerBudd, R. J. Oles, G. Hughes, I. C. T. (1998). The relationship between coping style and burden in the carers of relatives with schizophrenia. Acta Psychiatrica Scandinavica, 98, 304– 309Dauwalder, H. P. Ciompi, L. Aebi, E. Hubschmid, T. (1984). Ein Forschungsprogramm zur Rehabilitation psychisch Kranker. IV. Untersuchung zur Rolle von Zukunftserwartungen bei chronisch Schizophrenen. Nervenarzt, 55, 257– 264Gaebel, W. Baumann, A. Witte, M. (2002). Einstellungen der Bevölkerung gegenüber schizophren Erkrankten in sechs bundesdeutschen Großstädten. Nervenarzt, 73, 665– 670Häfner, H. Nowotny, B. Löffler, W. an der Heiden, W. Maurer, K. (1995). When and how does schizophrenia produce social deficits?. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 246, 17– 28Hell, D. (1998). Ehen depressiver und schizophrener Menschen. Eine vergleichende Untersuchung an 103 Kranken und ihren Ehepartnern (2. Auflage). Berlin: SpringerJungbauer, J. Bischkopf, J. Angermeyer, M. C. (2001). Belastungen von Angehörigen psychisch Kranker: Entwicklungslinien, Konzepte und Ergebnisse der Forschung. Psychiatrische Praxis, 28, 105– 114Jungbauer, J. (2002). Partner schizophrener Patienten. Belastungslagen, Bewältigungsstrategien, Lebensentwürfe . Bonn: Psychiatrie-VerlagKallert, T. W. (2002). Psychosoziale Belastungen und Krankheitseinstellungen von Angehörigen chronisch psychisch Kranker - Ein Vergleich zwischen schizophrenen und affektiven Störungen unter besonderer Berücksichtigung sozial desintegrierender Krankheitsverläufe und direkter gemeindepsychiatrischer Versorgungskosten . Forschungsprojekt finanziert durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft. http://www.dfg.de/geprisKallert, T. W. Nitsche, I. (in press) Assessing the opinions of relatives on the causes and social consequences of different mental disorders: Are instruments cross-culturally valid?. Psychiatry Research,Magliano, L. Marasco, C. Guarneri, M. Malangone, C. Lacrimini, G. Zanus, P. Maj, M. (1999a). A new questionnaire assessing the opinions of the relatives of patients with schizophrenia on the causes and social consequences of the disorder: Reliability and validity. European Psychiatry, 14, 71– 75Magliano, L. Fadden, G. Fiorillo, A. Malangone, C. Sorrentino, D. Robinson, A. Maj, M. (1999b). Family burden and coping strategies in schizophrenia: Are key relatives really different to other relatives?. Acta Psychiatrica Scandinavica, 99, 10– 15Magliano, L. Fadden, G. Economou, M. Held, T. Xavier, M. Guarneri, M. Malangone, C. Marasco, C. Maj, M. (2000). Family burden and coping strategies in schizophrenia: 1-year follow-up data from the Biomed I study. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 35, 109– 115Magliano, L. Fiorillo, A. Malangone, C. Marasco, C. Guarneri, M. Maj, M. (2003). The effect of social network on burden and pessimism in relatives of patients with schizophrenia. American Journal of Orthopsychiatry, 73, 302– 309Mannion, E. Mueser, K. Solomon, P. (1994). Designing psychoeducational services for spouses of persons with serious mental illness. Community Mental Health Journal, 30, 177– 189Mannuzza, S. Fyer, A. J. Endicott, J. Gallops, M. S. Martin, L. Y. Reich, T. Klein, D. F. (1992). An extension of the acquaintanceship procedure in family studies of mental disorder. Journal of Psychiatric Research, 26, 45– 57Möller, H. J. Deister, A. (2000). Schizophrenie. In H. J. Möller, G. Laux & H. J. Kapfhammer (Hrsg.), Psychiatrie und Psychotherapie (S. 997-1068). Heidelberg: SpringerMummendey, H. D. (1995). Die Fragebogen-Methode. Grundlagen und Anwendung in Persönlichkeits-, Einstellungs- und Selbstkonzeptforschung (2., korrigierte Auflage). Göttingen: HogrefeNelson, E. Rice, J. Rochberg, N. Endicott, J. Coryell, W. Akiskal, H. S. (1995). Affective illness in family members and matched controls. Acta Psychiatrica Scandinavica, 91, 146– 151Nitsche, I. Kallert, T. W. (2006). Weisen Angehörige von Patienten mit unterschiedlichen psychischen Erkrankungen auch Unterschiede in ihrer Einstellung zu diesen Erkrankungen auf?. Nervenarzt, 77, 791– 799Nitsche, I. Kallert, T. W. (2007). Standardized assessment of psychopathology by relatives of mentally disordered patients. Using the Positive and Negative Syndrome Scale (PANSS) to Compare Schizophrenic and Affective Disorders. Psychopathology, 40, 242– 253Ohaeri, J. U. Fido, A. A. (2001). The opinion of caregivers on aspects of schizophrenia and major affective disorders in a Nigerian setting. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 36, 493– 499Rohrmann, B. (1978). Empirische Studien zur Entwicklung von Antwortskalen für die sozialwissenschaftliche Forschung. Zeitschrift für Sozialpsychologie, 9, 222– 245Rössler, W. Salize, H. J. Trunk, V. Voges, B. (1996). Die Einstellung von Medizinstudenten gegenüber psychisch Kranken. Nervenarzt, 67, 757– 764Schulze, B. (2004). Psychisch Kranke im Spiegel der öffentlichen Meinung. In W. Rössler (Hrsg.), Psychiatrische Rehabilitation (S. 849-860). Heidelberg: SpringerSchützwohl, M. Glöckner, M. Matthes, C. Eichler, T. Kallert, T. W. (2005). Die Belastung von Bezugspersonen voll- und teilstationär behandelter psychisch Erkrankter. Psychiatrische Praxis, 32, 281– 288Smith, T. E. Liberman, R. P. Kopelowicz, A. (2000). Schizophrenie: Rehabilitation. In H. Helmchen, F. Henn, H. Lauter & N. Sartorius (Hrsg.), Psychiatrie der Gegenwart; Band 5: Schizophrene und affektive Störungen (S. 265-277). Heidelberg: SpringerStolle, R. Stark, F. M. (1994). Schizophrenie: Subjektive Krankheitstheorien. Eine explorative Studie. Teil 2: Angehörige. Psychiatrische Praxis, 21, 96– 100Stromwall, L. K. Robinson, E. A. R. (1998). When a family member has a schizophrenic disorder: Practice issues across the family life cycle. American Journal of Orthopsychiatry, 68, 580– 589van Wijngaarden, B. Schene, A. H. Koeter, M. Vázquez-Barquero, J. L. Knudsen, H. C. Lasalvia, A. McCrone, P. (2000). Caregiving in schizophrenia: development, internal consistency and reliability of the Involvement Evaluation Questionnaire - European Version. British Journal of Psychiatry, 39 (Suppl.), S21– S27Wiedemann, G. Rayki, O. Feinstein, E. Hahlweg, K. (2002). The Family Questionnaire: Development and validation of a new self-report scale for assessing expressed emotion. Psychiatry Research, 109, 265– 279Wiedemann, H. Klingberg, S. Pitschel-Walz, G. (2003). Psychoedukative Interventionen in der Behandlung von Patienten mit schizophrenen Störungen. Nervenarzt, 74, 789– 8081999). Schedules for Clinical Assessment in Neuropsychiatry (Version 2.1) . Geneva, CH: WHO - Assessment, Classification and Epidemiology
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