Wirken sich unterschiedliche Verstärkerbedingungen bei Kindern mit Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörungen auf psychophysiologische Kennwerte aus?
Eine Pilotstudie
Abstract
Zusammenfassung. Kinder und Jugendliche mit Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörungen (ADHS) zeigen in experimentellen Versuchsanordnungen eine Schwäche, Handlungsimpulse zu unterdrücken. Hierbei wird diskutiert, ob diese gestörte Verhaltenshemmung auf eine Störung in der exekutiven Hemmung oder auf ein motivationales Defizit zurückgeführt werden kann. In dieser Pilotstudie sollte insbesondere die Durchführbarkeit einer modifizierten Go/Nogo-Aufgabe mit vier verschiedenen Verstärkerbedingungen geprüft werden: Belohnung, Bestrafung, kombinierte Belohnung/Bestrafung sowie eine Bedingung ohne sekundäre Verstärkung. Die Effekte der vier Verstärkerbedingungen auf Fehlerraten, aufgabenbezogene Maße, aktuelles Befinden und peripherphysiologische Kennwerte wurden an 16 weiblichen und 16 männlichen gesunden Kontrollen im Alter zwischen 8 und 12 Jahren geprüft. Außerdem wurden 8 Jungen mit ADHS im Vergleich zu 8 gesunden Jungen untersucht. Es ergaben sich keine Geschlechtseffekte, aber Haupteffekte der Bedingung für die Gesunden. Unter Bestrafung waren die Auslassungsfehler signifikant erhöht, die Aufgabenbewertung und die Leistungseinschätzung erniedrigt. Die Herzrate war unter Belohnung und unter Lohn/Strafe erhöht. Die klinische und gesunde Gruppe unterschieden sich nicht in den Kennwerten. Post hoc t-Tests ergaben erwartungsgemäß nur in der Bedingung ohne Verstärkung tendenziell erhöhte Fehlreaktionen bei der klinischen Gruppe im Vergleich zu den Gesunden. Die Ergebnisse sprechen für eine Durchführbarkeit der motivationalen Go/Nogo-Aufgabe, legen aber auch einige Modifikationen nahe (z. B. Erhöhung des Geldanreizes unter Belohnung).
Abstract. Children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) have shown poor response inhibition in experimental tasks. Current theories suggest executive and motivational deficits. This pilot study was aimed to investigate the feasibility of a modified go/no-go task with four conditions: reward only, response cost only, reward and response cost, as well as a condition without secondary reinforcement. Effects of contingencies were examined on error rates, mood, task-related, and physiological measures among 16 female and 16 male normal controls aged from 8 to 12 years. Furthermore, 8 unaffected boys and 8 boys with ADHD were investigated. In normal controls, no gender main effects were found, but main effects of condition were seen. Response cost enhanced more omission errors and decreased ratings of the condition and performance. Reward only as well as reward and response cost induced increases in heart rate. The clinical and unaffected groups did not differ in measures investigated. As predicted, post hoc Student's t tests showed that in the condition without secondary reinforcement commission errors were marginally increased in ADHD compared to normal controls. Results suggest the feasibility of this motivated go/no-go task; however, some modifications are supported (e.g., higher monetary incentives).
Literatur
2000). Gray's three-arousal model: An empirical investigation. Personality and Individual Differences, 28, 1171– 1189
(1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121, 65– 94
(2000). Effects of reinforcement on the performance and motivation of ADHD children. Cognitive Therapy and Research, 24, 87– 98
(2000). Responsiveness of children with Attention Deficit-Hyperactivity disorder to reward and response cost: Differential impact on performance and motivation. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 68, 73– 83
(2003). Sensitivity to interference and response contingencies in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44, 214– 226
(1988). Psychophysiology and psychopathology: A motivational approach. Psychophysiology, 25, 373– 391
(1987). The psychology of fear and stress. New York: Cambridge University Press
(1987). Attention deficit hyperactivity disorder with hyperactivity: A specific hypothesis of reward dysfunction. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 26, 356– 362
(1995). Effects of reward and response costs on inhibition in ADHD children. Journal of Abnormal Psychology, 104, 232– 240
(1997). Psychophysiological response of ADHD children to reward and extinction. Psychophysiology, 34, 116– 123
(1999). Perceptual and response interference in children with attention-deficit hyperactivity disorder, and the effects of methylphenidate. Psychophysiology, 36, 419– 429
(2000). Comparing the German versions of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ-DEU) and the Child Behavior Checklist. European Child and Adolescent Psychiatry, 9, 271– 276
(2004). Das Konzept der Inhibition in der Psychopathologie. Zeitschrift für Klinische Psychologie, Psychiatrie und Psychotherapie, 52, 91– 117
(2004). International consensus statement on attention-deficit/hyperactivity disorders (DBB): Clinical implications and treatment practice suggestions. European Neuropsychopharmacology, 14, 11– 28
(1993). Diverse pathways to deficient self-regulation: Implications for disinhibitory psychopathology in children. Clinical Psychology Review, 13, 690– 720
(2001). Is ADHD a disinhibitory disorder?. Psychological Bulletin, 127, 571– 598
(1998). Effects of reward and response cost on response inhibition in AD/HD, disruptive, anxious, and normal children. Journal of Abnormal Child Psychology, 26, 161– 174
(2000). Attention deficit/hyperactivity disorder: Characteristics, interventions, and models. Neurotoxicology and Teratology, 22, 631– 651
(1998). Empirically supported psychosocial treatments for attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Clinical Child Psychology, 27, 190– 205
(1997). Inhibition and Attention-Deficit Hyperactivity Disorder. Journal of Abnormal Child Psychology, 25, 7– 13
(1984). The importance of prudent negative consequences for maintaining the appropriate behavior of hyperactive students. Journal of Abnormal Child Psychology, 12, 581– 604
(1992). Attention Deficit Hyperactivity Disorder and the frontal lobe syndrome. Brain and Cognition, 20, 104– 124
(1995). Hyperkinetische Störungen - eine klinische Einführung. In H.-C. Steinhausen (Hrsg.), Hyperkinetische Störungen im Kindes- und Jugendalter (S.11-33). Stuttgart: Kohlhammer
(2001). Sensitivity to reward in children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Journal of Child Psychology and Psychiatry, 42, 691– 698
(1988). The go-no-go paradigm in attention deficit disorder. Annals of Neurology, 24, 610– 614
(1998). Grundintelligenztest Skala 2 (CFT 20) mit Wortschatztest (WS) und Zahlenfolgetest (ZF). (4. überarb. Aufl.). Göttingen: Hogrefe
(1993). Testbatterie zur Aufmerksamkeitsprüfung (TAP). Handbuch - Teil 1. Würselen: Psytest
(