Skip to main content
Editorial zum Themenschwerpunkt

Exzessive Bildschirmmediennutzung und Mediensucht

Excessive Screen Media Usage and Media Addiction

Published Online:https://doi.org/10.1024/0939-5911.a000244
Free first page

Literatur

  • American Psychiatric Association. (2012). DSM-5 Development 2012: Proposed Revisions. Retrieved 29. 10. 2012, from www.dsm5.org/proposedrevision/Pages/proposedrevision.aspx?rid=573 First citation in articleGoogle Scholar

  • Brand, M. , Laier, C. (2013). Neuropsychologie der exzessiven Internetnutzung und Internetsucht. SUCHT, 59, 143 – 152. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Das Märchen vom Schlaraffenland [nach einem Märchen von Ludwig Bechstein]. (2004). Köln: Karl Müller. First citation in articleGoogle Scholar

  • Festl, R. , Scharkow, M. , Quandt, T. (2012). Problematic computer game use among adolescents, younger and older adults. Addiction, 108, 592 – 599. DOI: 10.1111/add.12016 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Gentile, D. A. , Choo, H. , Liau, A. , Sim, T. , Li, D. , Fung, D. et al. (2011). Pathological video game use among youths: A two-year longitudinal study. Pediatrics, 127, 319 – 329. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kleimann, M. (2011). Medienlotsen gesucht! Konzeption und Evaluation einer Unterrichtseinheit zur Prävention problematischer Mediennutzungsmuster bei Schülerinnen und Schülern dritter bis fünfter Klassen im Rahmen des Berliner Längsschnitt Medien. Baden Baden: Nomos. First citation in articleGoogle Scholar

  • Mößle, T. , Rehbein, F. (2013). Predictors of problematic video game usage in childhood and adolescence. SUCHT, 59, 153 – 164. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Müller, K. W. , Glaesmer, H. , Brähler, E. , Wölfling, K. , Beutel, M. E. (2011). Internet addiction in the general population. Results from a German population-based survey. CNS Spectrums, Manuscript submitted for publication. First citation in articleGoogle Scholar

  • Petry, N. (2012, August). What next? The process of inclusion in DSM-5 appendix and consequences for future epidemiological research. Paper presented at the Expert workshop diagnosis of video game and Internet addiction, Hannover. First citation in articleGoogle Scholar

  • Rehbein, F. , Kleimann, M. , Mößle, T. (2010). Prevalence and risk factors of video game dependency in adolescence: Results of a german nationwide survey. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 13, 269 – 277. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rehbein, F. , Mößle, T. (2013). Video game and Internet addiction: Is there a need for differentiation? SUCHT, 59, 129 – 142. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Rumpf, H. J. , Meyer, C. , Kreuzer, A. , John, U. (2011). Prävalenz der Internetabhängigkeit (PINTA). Berlin: Forschungsbericht an das Bundesministerium für Gesundheit. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schmidt, J.-H. , Drosselmeier, M. , Rohde, W. , Fritz, J. (2011). Problematische Nutzung und Abhängigkeit von Computerspielen. In J. Fritz, C. Lampert , J.-H. Schmidt & T. Witting, (Hrsg.), Kompetenzen und exzessive Nutzung bei Computerspielern: Gefordert, gefördert, gefährdet (61. Aufl.). Berlin: Vistas. First citation in articleGoogle Scholar